طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

شرکت نوپرداز بصورت تخصصی در زمینه طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو، طراحی سایت های اختصاصی فعالیت می نماید. مفتخریم که بهترین کیفیت و خدمات خود را ارائه دهیم.
طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

شرکت نوپرداز بصورت تخصصی در زمینه طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو، طراحی سایت های اختصاصی فعالیت می نماید. مفتخریم که بهترین کیفیت و خدمات خود را ارائه دهیم.

طراحی سایت و خرید اینترنتی از آن

طراحی سایت کار کمی پیچیده تر است. پیشنهاد میکنم اگر علاقه شدید به دنیای اینترنت دارید ابتدا با وبلاگ و کار کردن با آن تجربه خود را افزایش دهید و سپس به سراغ داشتن یک سایت بروید. در هر صورت برای داشتن یک سایت ابتدا باید یک دامنه از سایتهایی که دامنه را می فروشند تهیه کنید(یک دامنه همان com. و ir. و… است) بعد از آن باید حتما اصول طراحی سایت را بلد باشید که در این کتاب گنجایش صحبت آن نیست و می توانید از دیگر کتابهای ما که در دست تالیف است استفاده کنید.

راه اندازی کسب و کار موفق طراحی وب سایت

انجام یک خرید اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی در کشور ما رشد سریعی داشته اند و این یک مزیت خوب می باشد چرا که با توجه به حجم سنگین ترافیک شهری و آلودگی هوا می توان تنها با چند کلیک محصول مورد نظر خود را خریداری کرد. البته باید مراقب بود که از هر سایتی نباید خرید کرد چرا که ممکن است افراد سودجو و کلاهبردار به دنبال دزدیدن پول شما باشند پس قبل از خرید حتما در مورد آن سایت و فروشگان اینترنتی تحقیق کنید. سایت های اینترنتی زیادی هستند که هم معتبرند هم محصولات متنوعی را ارئه می دهند. مانند digikala . com و ir.۵۰۴۰ و bamilo. com و fafait . com و startekar . com و بسیاری دیگر، وارد هر کدام از این سایتها که بشوید دسته بندی محصولات را خواهید دید که کار را برای شما راحتتر می کند وقتی محصولی مورد نظرتان را پیدا کردید می توانید توضیحاتی در مورد آن محصول را نیز ببینید. سپس با زدن بر روی گزینه می افزودن به سبد خرید با خرید این کالا وارد صفحه پرداخت می شوید البته در بیشتر سایتها برای خرید باید در آن سایت ثبت نام کنید که معمولا خود سایت به شما نحوه ثبت نام را اموزش می دهد. حتی می توانید نوع ارسال محصول خود را نیز انتخاب کنید که از چه طریقی برایتان ارسال شود.

نکته: محصولی که می خواهید خرید کنید را از چند فروشگاه اینترنتی دیگر نیز در مورد قیمت آن تحقیق کنید. شاید آن سایت ها قیمت کمتری را پیشنهاد داده باشند.

تفاوت وب­‌سایت و یک اپلیکیشن موبایل چیست؟

اگر در فکر داشتن حضور موبایلی برای کسب­ و کار یا سازمانتان هستید، یکی از اولین ملاحظاتی که احتمالاً به ذهنتان خواهد رسید این است که آیا می­‌خواهید یک برنامه­‌ی کاربردی تلفن همراه (اپلیکیشن موبایل) برای کاربران بسازید تا آن را دانلود کنند یا یک وب‌سایت موبایل ، یا شاید هر دو. وب‌­سایت­‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل، می‌­توانند در نگاه اول بسیار شبیه هم باشند، و تعیین این‌که کدام­ یک بیشتر مناسب نیازهای شماست به چند عامل بستگی دارد، از جمله مخاطب هدف، بودجه‌­ی موجود، هدف موردنظر و ویژگی­‌های مطلوب و مورد نیاز. در ادامه به بررسی این تفاوت ها در طراحی اپلیکیشن موبایل می پردازیم.

قبل از ارزیابی فواید یک وب­‌سایت موبایل در مقابل یک اپلیکیشن، آگاهی از تفاوت­‌های کلیدی میان این دو اهمیت دارد. هر دوی آن‌ها روی دستگاه­‌های دستی و قابلِ ­حمل نظیر گوشی‌­های هوشمند (مثل آیفون، اندروید و بلک­‌بری) و تبلت­‌ها، استفاده می­‌شوند.

یک وب­‌سایت موبایل، مشابه هر وب­‌سایت دیگری، از صفحات HTML مرورگر محوری تشکیل می‌­شود که با هم لینک دارند و از طریق اینترنت در دسترس ­اند (معمولاً وای­فای یا شبکه­‌های 3G یا 4G برای موبایل). ویژگی اصلی که یک وب­‌سایت موبایل استاندارد را از یک وب­‌سایت استاندارد متمایز می­‌کند، طراحی آن برای صفحه نمایش کوچک­‌تر و رابط کاربری صفحه لمسی است. طراحی وب واکنش گرا، تبدیل به استاندارد جدیدی برای وب­سایت‌­هایی شده که نه­ تنها با موبایل سازگارند، بلکه می‌­توانند مقیاس خود را با هر اندازه‌­ای که دستگاهمان داشته باشد – از دسک­تاپ گرفته تا تبلت و گوشی‌­های هوشمند دستی – تطبیق دهند.

وب­‌سایت موبایل یا اپلیکیشن؟

وب­‌سایت­‌های واکنش­گرای موبایلی هم مثل هر وب­‌سایتی می‌­توانند محتوای متنی، داده، تصاویر و فیلم را نشان دهند. آن‌ها می‌توانند به ویژگی‌­های خاصّ موبایل مثل click-to-call (برای گرفتن یک شماره تلفن) یا نقشه‌­نگاریِ مکان-محور نیز دسترسی داشته باشند.

اپلیکیشن‌‌ها، نرم‌­افزارهای کاربردی واقعی هستند که به­ جای پردازش کردن داخل یک مرورگر، روی تلفن همراه شما بارگیری و نصب می­‌شوند. کاربران از درگاه‌­های خاص گوشی همراه مثل  اپ استورِ اپل، بازارِ اندروید، یا دنیای اپِ بلک بری بازدید می­‌کنند تا اپ­ مناسب برای سیستم عامل خود را یافته و بارگیری نمایند. این اپ ممکن است محتوا و داده‌­اش را به روشی مشابه یک وب­سایت، از اینترنت بگیرد، یا این‌که محتوا را بارگیری کند تا بدون اتصال به اینترنت هم قابل دسترسی باشد.

کدام بهتر است یک اپلیکیشن‌‌ یا یک وب­‌سایت موبایل؟

وقتی پای تصمیم‌­گیری درمورد ساختن یک اپ بومی یا یک وب­سایت موبایل در میان است، مناسب­‌ترین گزینه واقعاً به اهداف نهایی شما بستگی دارد. اگر درحال ساخت یک بازی تعاملی هستید، احتمالاً اپ بهترین گزینه‌­ی شما خواهد بود؛ اما اگر هدفتان ارائه‌ی محتوای سازگار با موبایل به گسترده­‌ترین مخاطب ممکن است، آن­وقت احتمالاً وب­‌سایت موبایل بهترین راه باشد. در برخی موارد، شاید به این نتیجه برسید که به هر دو مورد نیاز دارید؛ اما گفتنش ضرر ندارد که ساخت یک اپ بدون از قبل داشتنِ یک وب­‌سایت موبایل، معنی نمی‌­دهد.

به ­طور کلی، ساخت یک وب‌­سایت موبایل را باید نخستین گام در رسیدن به حضور وب موبایل در نظر بگیرید، درحالی‌که اپ برای ایجاد یک برنامه با هدف بسیار خاص مفید است؛ هدفی که عملاً نمی‌­توان از طریق یک مرورگر وب به آن رسید.

مزایای وب­‌سایت موبایل در مقابل اپلیکیشن‌‌های بومی

اگر اهداف شما عمدتاً به بازاریابی یا روابط عمومی مربوط می­‌شوند، یک وب­‌سایت موبایل تقریباً همیشه به ­عنوان نخستین گام عملی در راهبرد توسعه‌­ی موبایل شما، به کار خواهد آمد. دلیلش این است که وب‌­سایت موبایل، چند مزیت ذاتی نسبت به اپ دارد ازجمله دسترس‌پذیری وسیع­‌تر، سازش‌پذیری و مقرون­ به­ صرفه بودن.

وب‌سایت موبایل یا اپلیکیشن؟

  • بی‌واسطگی وب‌­سایت‌­های موبایل فوراً در دسترس‌­اند

یک وب‌­سایت موبایل فوراً از طریق مرورگر در طیف وسیعی از دستگاه‌­ها (آی­فون، اندروید، بلک‌­بری و…) در دسترس است. درعوض اپلیکیشن‌‌ها ایجاب می­‌کنند که کاربر در نخستین گام، قبل از آن‌که بتواند محتوا یا برنامه را مشاهده کند، آن را از بازار بارگیری و نصب نماید که این، مانعی قابل ­توجه میان میل اولیه و اقدام مخاطب به شمار می‌آید.

  • سازش‌­پذیری- وب‌­سایت‌­های موبایل با دستگاه‌­های مختلف سازگارند

یک وب­سایت موبایل می­‌تواند به­ وسیله­‌ی انواع مختلف دستگاه­‌های موبایل در دسترس کاربران قرار گیرد، درحالی­ که اپلیکیشن‌‌های بومی نیاز به ایجاد نسخه‌­ای جداگانه برای هر نوع دستگاه دارند. علاوه­ بر این، URLهای وب‌­سایت موبایل به راحتی در دیگر فن‌آوری‌های موبایل مثل SMS، کدهای QR و NFC ادغام می‌­شوند.

  • ارتقا‌پذیری وب­‌سایت‌­های موبایل می‌­توانند دائماً به ­روز شوند

وب­‌سایت موبایل از لحاظ انعطاف­‌پذیری در به‌­روزرسانی محتوا، بسیار پویاتر از اپلیکیشن‌‌ است. اگر بخواهید طراحی یا محتوای وب­‌سایت موبایل را تغییر دهید، به ­سادگی و فوراً ویرایش موردنظرتان را منتشر خواهید کرد و تغییرات قابل­ مشاهده خواهند بود؛ درمقابل، به­‌روزرسانی اپلیکیشن‌‌ نیاز به فرستادن به­‌روزرسانی‌­ها برای کاربران دارد، که باید بعد از آن بارگیری شوند تا اپ، روی هر یک از دستگاه‌­ها به‌­روزرسانی گردد.

  • یافت‌پذیری وب‌­سایت­‌های موبایل را می­‌توان به ­راحتی پیدا کرد

پیدا کردن وب‌سایت­‌ موبایل برای کاربران بسیار ساده‌­تر است چرا که صفحات آن‌ می­‌توانند در نتایج جستجو نمایش داده شده و در دایرکتوری‌­های خاصّ هر صنعت فهرست شوند، چیزی که پیدا کردن شما را برای بازدیدکنندگانِ لایق آسان می­‌کند. مهم­ترین نکته این است که بازدیدکنندگان وب‌­سایت عادی شما وقتی از دستگاه همراه خود استفاده می­‌کنند، می‌­توانند به­‌صورت خودکار به سایت موبایلتان فرستاده شوند (بااستفاده از ”تشخیص دستگاه”). برعکس، امکان دیدن اپلیکیشن‌‌‌ها تا حدّ زیادی به فروشگاه‌­های اپِ سازندگان محدود شده است.

  • امکان به اشتراک گذاری وب‌­سایت‌­های موبایل می‌توانند به ­سادگی توسط ناشران و در میان کاربران به اشتراک گذاشته شوند

URLهای وب­‌سایت­‌های موبایل به­ سادگی با یک لینک ساده بین کاربران به اشتراک گذاشته می‌­شوند (مثلاً داخل یک ایمیل یا پیغام متنی، پست فیس­بوک یا توییتر). ناشران می­‌توانند به ­سادگی کاربران را از یک وبلاگ یا سایت، یا حتی نوشته‌­ی چاپی، به وب­سایت موبایل ارجاع دهند. اپ را نمی‌توان به­ سادگی به­ این شکل به اشتراک گذاشت.

اشتراک گذاری

  • دسترسی وب‌­سایت­‌های موبایل دسترسی وسیع‌­تری دارند

از آن‌جا که وب‌­سایت موبایل از طریق پلت‌­فرم‌­های گوناگون و موتورهای جستجو در دسترس بوده و می­تواند به­ سادگی در میان کاربران به اشتراک گذاشته شود، دارای قابلیت دسترسی بسیار بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌‌‌ بومی است.

  • چرخه‌­ی حیات  وب­‌سایت‌­های موبایل را نمی­‌توان پاک کرد

عمر مفید یک اپلیکیشن‌‌‌ بسیار کوتاه است، طبق برخی تحقیقات کمتر از 30 روز، پس اگر اپلیکیشن‌‌‌ شما چیز واقعاً منحصربه­‌فرد و یا مفیدی (در حالت ایده‌­آل هردو مورد) نباشد، تردید هست که چه مدتی روی دستگاه کاربر دوام خواهد آورد. درمقابل، وب­‌سایت‌­های موبایل همواره در دسترس کاربران قرار دارند تا بتوانند به آن برگردند.

  • یک وب­‌سایت موبایل می‌­تواند یک اپلیکیشن باشد!

وب‌­سایت‌­های موبایل – درست مثل یک وب­‌سایت استاندارد – می­‌توانند در قالب اپلیکیشن‌­های وبِ پایگاه داده محور، توسعه یابند که تا حدّ زیادی شبیه اپلیکیشن‌­های بومی عمل می‌­کنند. یک برنامه‌ی وب موبایلی می­‌تواند جایگزینی عملی برای توسعه­‌ی اپلیکیشن‌ بومی باشد.

  • زمان و هزینه- وب­‌سایت‌­های موبایل ساده‌­تر و ارزان‌­ترند

آخرین مزیت وب‌­سایت موبایل این است که توسعه‌­ی آن به­ طرز قابل­ توجهی از لحاظ زمان و هزینه، نسبت به یک اپ بومی، به‌صرفه‌­تر است؛ به ­خصوص اگر لازم باشد در پلت‌فرم‌های مختلف حضور داشته باشید (که در این­‌صورت نیاز به ایجاد چندین اپلیکیشن‌ دارید).

  • پشتیبانی و نگهداری

ملاحظات سرمایه­­‌گذاری روی اپلیکیشن درمقابل وب‌­سایت به راه­‌اندازی اولیه­‌ی آن ختم نمی‌­شود؛ پشتیبانی و حفظ یک اپ به ­شکل مناسب (بهینه­‌سازی، آزمایش، مسائل سازش­‌پذیری و توسعه­‌ی مداوم) بسیار بسیار گران‌­تر و پیچیده‌­تر از پشتیبانی از یک وب­‌سایت در طول زمان است.

یک اپلیکیشن‌‌ چه زمانی به درد می‌­خورد؟

علی‌رغم بسیاری از فواید ذاتی وب‌­سایت موبایل، اپلیکیشن‌­ها باز هم محبوبیت بسیاری دارند و چند سناریوی مصرف خاص وجود دارد که در آن‌ها اپلیکیشن‌­، بهترین گزینه­‌ی پیش روی شما خواهد بود. به ­طور کلی، اگر شما به یکی از موارد زیر نیاز داشته باشید، اپلیکیشن‌­ به کار شما می‌آید:

وب­‌سایت موبایل یا اپلیکیشن؟

  • تعامل/بازی

برای بازی‌­های تعاملی (مثلاً Angry Birds) اپلیکیشن‌ تقریباً همیشه بهترین گزینه‌­ی شما خواهد بود، حداقل برای آینده‌­ای قابل­ پیش‌بینی.

  • مصرف عادی / شخصی­‌سازی

اگر قرار است کاربران هدف شما از اپلیکیشن‌ به­ شیوه‌­ای شخصی و مرتباً استفاده کنند (مانند EverNote) آن­وقت اپلیکیشن‌ روش خوبی برای این کار است.

  • محاسبات یا گزارش­گری پیچیده

اگر نیاز به چیزی دارید که داده گرفته و به شما امکان دست‌کاری داده‌­ها با محاسبات پیچیده، نمودار، یا گزارش بدهد (مثل بانک­‌داری یا سرمایه­‌گذاری) اپلیکیشن‌ کمکتان خواهد کرد آن را بسیار بهتر انجام دهید.

  • نیاز به پردازش یا کاربری بومی

مرورگرهای وب موبایل، به­ طرز فزاینده‌­ای در دستیابی به کارکردهای خاص موبایل مثل click-to-call، SMS و GPS بهتر عمل می‌کنند. با این ­وجود، اگر نیاز دارید به دوربین کاربر یا پردازش شارژ باتری دسترسی داشته باشید، یک اپلیکیشن‌ باز هم این کار را بسیار بهتر انجام خواهد داد.

  • عدم نیاز به اتصال اینترنت

اگر نیاز به دسترسی آف­لاین به محتوا یا انجام کارها بدون اتصال شبکه/بی­سیم داشته باشید، آن­وقت اپلیکیشن‌ به درد می­‌خورد.

وقتی یک اپلیکیشن‌ ایجاد می­‌کنید، مثل هر پروژه‌­ای می‌­خواهید از بازگشت مطلوب سرمایه­‌تان اطمینان یابید. چیزی که می­‌خواهید به هر قیمتی از آن دوری کنید، کار عبث و پرخرج ساخت یک اپلیکیشن‌ است تا کاری ابتدایی انجام دهد که با وب­‌سایت موبایل هم می­‌توان انجام داد.

نتیجه

با جهانی­‌تر شدن استفاده از موبایل، سؤال «اپ در برابر وب» کماکان ملاحظه­‌ای بسیار جدی برای سازمان­‌هایی خواهد بود که در پی داشتن حضور موبایلی هستند. اگر اهداف موبایلی شما عمدتاً در بازاریابی خلاصه می‌­شود ، یا اگر هدفتان ارائه‌­ی محتوا و داشتن حضور گسترده‌­ی موبایلی است که بتواند به ­سادگی حفظ شده، میان کاربران به اشتراک گذاشته شده و روی موتورهای جستجو یافت شود، آن­وقت یک وب‌­سایت واکنش­گرای سازگار با موبایل، گزینه­‌ی منطقی خواهد بود.

از سوی دیگر، اگر هدف شما دادن تجربه‌­ی مشابه رابط کاربریِ بازی یا برنامه‌­ای رایانه‌­ای به‌جای یک وب­‌سایت به کاربر است، یا اگر نیاز به دسترسی به حافظه­ و فعالیت‌­های داخل گوشی کاربر دارید، آن­وقت احتمالاً به یک اپلیکیشن‌ نیاز خواهید داشت.

به یاد داشتن این نکته نیز اهمیت دارد که وب­سایت موبایل و اپلیکیشن‌ بومی، لزوماً در مقابل یکدیگر نیستند. بسیاری از سازمان‌­ها هم یک وب­سایت عمومی سازگار با موبایل برای حضور عمومی خود در وب دارند، هم یک اپلیکیشن‌ بومی قابل دانلود تا نیازهای خاصّ بیشتری را برطرف سازند. نهایتاً این‌که، مسئله فقط انتخاب ابزار مناسب برای کار مورد نظر است.

10 نمونه از طراحی سایت هتل های خیره کننده

هتل ها نیز مانند همه کسب و کار های وابسته به اینترنت برای انجام رزرو و تبلیغات خدمات خود وابسته به دنیای اینترنت هستند. بنابراین طراحی سایت هتل باید به گونه ای باشد که همیشه بازدیدکنندگان فعالی را برای وبسایت به همراه داشته باشد. بنابراین یک وب سایت خیره کننده و حرفه ای می تواند آمار بازدید بیشتری را برای سایت شما به دنبال داشته باشد.

در ادامه این مقاله به معرفی برخی از برترین وبسایت های هتل می پردازیم که طرح های کلاسیک و مدرن استفاده کرده اند.

طراحی مینیمالیستی سایت هتل

طراحی سایت هتل Wynn Las Vegas

طراحی سایت هتل 

طراحی مینیمالیستی این وب سایت به خوبی باعث نمایش معماری فوق العاده هتل شده است. همانطور که می بینید تصویری جذاب در صفحه اصلی قرار دارد و تمام آیتم های به طوری منظم در سایت قرار گرفته اند. شاید در نگاه اول طراحی سایت هتل ممکن است شما را به یاد کارت پستال بیاندازد.

طراحی سایت هتل Swissotel

طراحی سایت 

Swissotel مجموعه ای شامل هتل های زنجیره ای در سراسر دنیا می باشد. این وب سایت دارای طراحی کلاسیک بوده و از رنگ ها در آن به خوبی استفاده شده است. تایپوگرافی متون به کار رفته نیز با همه سایت سازگاری داشته و احساس خوبی را ایجاد نموده است.

طراحی سایت گروه هتل داری Preferred

طراحی سایت گروه هتل داری 

گروه هتل داری Preferred برند های مختلفی را در نقاط مختلف دنیا پوشش می دهد. همه اطلاعات این وب سایت را می توانید ببینید و از آن لذت ببرید.

طراحی سایت شرکت Aria Hotel

طراحی سایت شرکت Aria Hotel 

در مقایسه با طراحی سایت سایر هتل ها این وبسایت کمی شلوغ به نظر می آید. با این وجود هنوز هم طراحی مینیمالیستی دارد. بخش پیشنهادات به طوری منظم در پایین و گوشه سایت قرار گرفته است.

طراحی سایت هتل Hollmann Beletage

طراحی سایت هتل Hollmann Beletage 

این وب سایت پیچیدگی های جدیدی را به طراحی های سنتی وب سایت های هتل اضافه کرده است. البته ممکن است نمایشی مانند یک وب سایت لاکچری نداشته باشد ولی حس سرگرم کننده خوبی را برای مخاطبان ایجاد می کند.

طراحی سایت هتل Oxford

طراحی سایت هتل Oxford 

در حالی که بسیاری از وبسایت ها از تصاویر جذاب استفاده می کنند اما این سایت از رنگ های ساده بهره گرفته است. در این مورد از رنگ بژ برای ایجاد آرامش استفاده نموده است.

طراحی سایت هتل Faena 

طراحی سایت هتل Faena 

اینجا نه تنها یک وب سایت بلکه یک گالری هنری هم نمایش داده شده است. در این وب سایت کمتر از رنگ های سفید و کرم استفاده شده و با استفاده از رنگ های تیره فضای رمانتیکی را ایجاد کرده اند.

طراحی سایت هتل Peninsula

طراحی سایت هتل Peninsula 

در این وب سایت نیز شاهد استفاده از رنگ های تیره هستیم. نکته جالب توجه این است که اتاق های هتل نمایش داده نشده اند بلکه کارکنان آن در یک نور روشن نشان داده شده اند.

طراحی سایت هتل Cambell Gray

طراحی این سایت هتل شامل عکس هایی واضح و شفاف از هتل و محیط اطراف آن است. از رنگ های سیاه و سفید برای نمایش متون استفاده شده است. بازدیدکنندگان می توانند تصاویر هتل و محیط اطراف آن که گزینه های مهمی برای رزرو کردن محسوب می شوند را ببینند.

طراحی سایت هتل Hoxton 

 

در این نمونه طراحی سایت هتل از ترکیب رنگ های سرد استفاده شده است. وجود عناصر جذاب و سرگرم کننده اکثریت محیط سایت را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین گزینه هایی برای رزرو و مشاهده اتاق های هتل در بالای صفحه قرار دارد که کاربری سایت را بسیار مناسب کرده است.

نظر شما درباره طراحی این سایت ها چیست؟ بی صبرانه منتظر دریافت نقطه نظرات شما عزیزان هستم.

جاوا اسکریپت و قابلیت های آن در وب

جاوا اسکریپت زبانی است که نخستین بار توسط شرکت Netscape برای توسعه قابلیت های صفحات وب سایت ایجاد گردید و امروزه متداول ترین زبان اسکریپت نویسی در میان طراحان وب سایت است و همه مرورگرهای مطرح وب از آن پشتیبانی می کنند. آنچه باعث ایجاد و توسعه چنین زبانی در کنار HTML گردید این واقعیت بود که HTML صرفا یک زبان طراحی برای تعیین عناصر درون صفحه وب سایت و نحوه چینش آنها به شمار می رود و نمی تواند کارهایی مانند بررسی فرم جدا، پاسخ به رویدادهای صفحه با افزودن جلوه های تصویری به صفحه را برعهده بگیرد. اما کد های جاوا اسکریپت در طراحی وب سایت چه نقشی دارند؟Image result for coding
هنگامی که یک قطعه کد جاوا اسکریپت درون کدهای HTML گنجانیده می شود، مرورگر وب، این کدها را خط به خط تفسیر نموده و نتیجه را روی صفحه نمایش می دهد. گاهی اوقات هم اجرای کدهای جاوا اسکریپت مشروط به وقوع یک رویداد (برای نمونه کلیک شدن یک دکمه) است. در هر صورت، بر خلاف زبان های برنامه نویسی که در آنها ابتدا کدها باید اشکال زدایی، کامپایل و سپس اجرا شوند، کدهای جاوا اسکریپت، خط به خط توسط مرورگر تفسیر شده و به اجرا در می آیند.
پس از عرضه جاوا اسکریپت، تلاش هایی به خصوص از سوی شرکت مایکروسافت برای تفیلد از آن صورت گرفت که نهایتا منجر به ایجاد زبان اسکریپتی VBScript گردید اما هیچ گاه نتوانست محبوبیت و فراگیری جاوا اسکریپت را پیدا کنند. در نتیجه این شرکت بزرگ نرم افزاری با ارایه زبان Jscript، نسخه مایکروسافتی جاوا اسکریپت را تولید و روانه بازار نمود.
جاوا اسکریپت جزو زبان های سمت سرویس گیرنده محسوب می شود یعنی بر روی رایانه کاربر به اجرا درمی آید؛ برخلاف PHP ASP . NET یا JPS که در زمره زبان های سمت سرویس دهنده طبقه بندی می شوند برای آشنایی بهتر با این مفهوم مهم در طراحی وب سایت، مثال زیر را با دقت مطالعه نمایید.
فرض کنید وب سایت یک بانک قصد دارد صفحه ای را ایجاد نماید تا کاربران با انتخاب نوع سرمایه گذاری و مبلغ مورد نظر، میزان سود ماهیانه را محاسبه نمایند.

روش اول این است که با استفاده از یکی از زبان های برنامه نویسی سمت سرویس دهنده، صفحه مذکور پیاده سازی شود. در این حالت وفتی کاربر اطلاعات موردنیاز را وارد و روی دکمه محاسبه» کلیک می کند، این اطلاعات برای سرویس دهنده ارسال شده و پس از انجام محاسبات لازم، نتیجه برگشت داده می شود، طبیعت این کار مستلزم یک بار رفت و برگشت اطلاعات و اجرا عملیات روی سرویس دهنده و تاحدی زمان بر است
روش دوم پیاده سازی، استفاده از زبان های سمت سرویس دهنده مانند جاوا اسکریپت است. در این حالت، فرمول موردنیاز برای محاسبه سود بانکی در قالب یک قطعه کد) در هنگام درخواست نمایش اولیه صفحه برای رایانه کاربر فرستاده می شود. هنگامی که کاربر، اطلاعات موردنیاز را وارد و روی دکمه محاسبه» کلیک می کند، کد اجرا شده و نتیجه روی صفحه ظاهر می شود. در این حالت، رفت و برگشت اطلاعات وجود ندارد، عملیات روی سرویس دهنده کاهش می یابد و عملیات با سرعت فوق العاده بیشتری انجام می شود
فرض کنید همین کار برای اعتبارسنجی داده های وارد شده در یک فرم اینترنتی انجام گیرد. به جای این که فرم با اطلاعات ناقص چندین بار برای سرویس دهنده ارسال شود و پاسخ خطا از سمت سرویس دهنده برای رایانه کاربر ارسال گردد، می توان با استفاده از کدهای جاوا اسکریپت، عملیات اعتبارسنجی را روی مرورگر کاربر انجام داد تا ضمن جلوگیری از رفت وبرگشت اطلاعات و افزایش بی مورد ترافیک شبکه، فشار کاری روی سرویس دهنده هم کاهش یابد. این کار در مواقعی که قرار است برنامه ای بزرگ با دهها هزار کاربر نوشته شود (مانند نرم افزار ثبت نام اینترنتی کنکور سراسری) اهمیت خود را به خوبی نشان میدهد.
علاوه بر این ها امروزه با جستجو در اینترنت می توانید صدها قطعه کد جاوا اسکریپت بیاید که توسط برنامه نویسان خلاق برای ایجاد جلوه های بصری درون مرورگر نوشته شده اند و ظاهر و کارایی صفحات را به نحو خیره کننده ای افزایش می دهند، نمایش ساعت درون صفحه، تغییر ظاهر اشاره گر ماوس، ظاهر نمودن پیغام روی صفحه و تنها بخشی از قابلیتهای این زبان اسکریپت نویسی است.

Image result for coding

هنگام معرفی جاوا اسکرییت همواره این نکته هم مورد تأکید قرار می گیرد که علی رغم تشابه اسمی، رابطه ای میان جاوا اسکریپت و زبان جاوا وجود ندارد و حتی نگارش این زبان اسکریپتی به زبان C نزدیک تر است.
در مجموع می توان موارد زیر را به عنوان کاربردهای اصلی جاوا اسکریپت ذکر کرد:

  • خواندن عناصر صفحه و افزودن عناصر و اجزاء جدید به صفحه
  • دستکاری با جابجا کردن عناصر و نوشته ها
  • به اجرای محاسبات ریاضی روی داده ها
  • واکنش نسبت به وقوع رویدادهایی نظیر بارگذاری صفحه یا کلیک شدن دکمه
  • استخراج اطلاعاتی مانند نسخه مرورگر، زمان و تاریخ، ابعاد صفحه و … از مرورگر کاربر
  • اعتبارسنجی دادههای وارد شده درون فرم و نمایش پیغام های مناسب
    جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپت نویسی شی گرا محسوب می شود که کاربرد آن در طراحی وب سایت روز به روز افزایش می یابد. امروزه عیاراتی مانند 4X (با تلفظ ای جکس) یا JQuery (با تلفظ جی کوئری) در میان طراحان وب سایت زیاد به گوش می خورد که هر دو منشاء جاوا اسکریپتی دارند.
    AJAX که از عبارت Asynchronous JavaScript and XML به معنی «ترکیب ناهمگام جاوا اسکریپت و XML» گرفته شده، به گونه ای قابلیت های جاوا اسکریپت و XML را ترکیب نموده تا لازم نباشد با وقوع جر رویدادی در صفحه وب سایت، یک بار عملیات رفت و برگشت صفحه به سرویس دهنده انجام شود
    برای نمونه احتمالا در موتورهای جستجوی معروف مانند Google با Yahoo مشاهده کرده اید که کاربر به محض وارد کردن عبارت موردنظر، با فهرستی از پیشنهادهای موتور جستجو مواجه می شود که پیش از این توسط سایر کاربران مورد جستجو قرار گرفته اند. در این حالت، صفحه بدون این که تازمازی (Refresh) شود عبارت وارد شده را برای موتور جستجو ارسال نموده و نتایج را به صورت پویا نمایش میدهد.

مزایای تولید ویدئو اختصاصی برای وب سایت چیست؟

در حال حاظر توانایی جذب و افزایش مخاطب برای وب سایت شما از هر زمان دیگری بیشتر اهمیت دارد. اگر به دنبال یک راه حل خلاقانه و حرفه ای برای رقابت هستید، تولید ویدئو اختصاصی وب سایت یک راه عالی خواهد بود که مزایای بسیاری را برای سایت و شرکت شما ایجاد می کند. در ادامه به بررسی ده مزیت برتر تولید ویدئو اختصاصی برای وب سایت ها می پردازیم.

پیام خود را سریع تر منتقل می کنید

به استثناء برخی بازدیدکنندگان که توانایی خواندن مطالب با سرعت بالایی را دارند، اغلب بازدیدکنندگان اطلاعات شنیداری و دیداری را سریع تر درک می کنند. از این جهت، یک ویدیو سفارشی یک راه عالی برای انتقال پیام شما در یک فرمت است که بازدیدکنندگان به سرعت و به راحتی هضم می کنند. ما نمی گوییم که ویدیو باید محتوا مورد نظر را کاملا جایگزین کند، اما این یک مکمل عالی برای رساندن منظور شماست و پیام شما را به طور کلی تقویت می کند.

جذب بازدیدکنندگان وب سایت

ویدیو اختصاصی یک راه عالی برای آوردن بازدید کنندگان به وب سایت شما از طریق رتبه بندی موتورهای جستجو است. آن ها به پیام های مختلف به صورت متفاوتی (بصری، شنیداری و غیره) تمرکز می کنند و آنها زمان بیشتری در وب سایت صرف می کنند. همین موضوع می تواند باعث افزایش نرخ بازدید و جلب افزایش رتبه سایت شما باشد. در حقیقت ویدیو سفارشی مزیت منحصر به فردی را نسبت به سایر انواع محتوا ارائه می دهد، زیرا فقط به بازدیدکنندگان درباره شرکت، محصول یا سرویس شما نمی گوید. این تفاوت بین مشارکت فعال و غیر فعال است.

ترافیک وب سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد

ترافیک وب سایت 

موتورهای جستجو محتوا جدید را دوست دارند، چه نسخه تازه ای باشد یا یک پست جدید وبلاگ و حتی ویدئو اختصاصی. هر بار که محتوا جدید اضافه می کنید رتبه بندی وب سایت شما در موتور های جستجو بهبود پیدا می کند. بنابراین چرا نباید یک ویدئو اختصاصی تولید کرد؟ شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی هدفمند (محدود به یک یا دو کلمه) در عنوان ویدئو، برچسب ها و توضیحات، از موتورهای جستوجو امتیاز بالایی بگیرید.

فقط ویدیو را به وب سایت خود اضافه نکنید، یک کانال در YouTube ایجاد کنید (ما اشاره کردیم که گوگل به یوتیوب اهمیت می دهد) تا به طور موثر به نفع سئو سایت شما باشد. همچنین شما می توانید از کلمات کلیدی برای تبلیغ در YouTube استفاده کنید. به علاوه، شما می توانید با استفاده از اشتراک گذاری ویدئو از طریق شبکه های اجتماعی دیگر، مزایای بهبود سئو وب سایت خود را به حداکثر برسانید.

ویدئو تولید شده باید سرگرم کننده باشد

ویدئو های شما نباید فقط مباحث آموزنده را شامل شود. این ویدئو ها باید شامل موارد سرگرم کننده و جذاب نیز باشد. اگر شما بتوانید یک ویدئو سرگرم کننده و آموزنده را تولید کنید علاوه بر افزایش بازدیدکنندگان وب سایت شما این ویدئو می تواند به طور ویروسی در تمامی شبکه های اجتماعی مختلف منتشر شود و چه چیزی از این شیرین تر است؟

به شرکت خود شخصیت بدهید

شخصیت دادن به شرکت 

شما می توانید ادعا کنید شرکتی هستید که حرفه ای کار می کند و زمان زیادی را صرف رفع نیاز های مشتریان خود می کند. اما چرا از یک ویدئو برای رساندن این پیام استفاده نکنیم؟ هر چند راه های مختلفی برای این کار وجود دارد اما استفاده از یک ویدئو مناسب یک راه عالی برای نمایش فرهنگ و شخصیت شرکت شما است. 

قوی تر کردن پیوند با بازدیدکنندگان سایت

یک راه عالی برای تقویت پیوند با بازدیدکنندگان سایت شما، انتشار ویدیوهای اختصاصی از کارکنان شما است. مردم دوست دارند از افرادی که می شناسند خرید کنند. پس چرا تیم خود را از طریق تولید ویدئو های سفارشی به بازدیدکنندگان معرفی نمی کنید؟ (ویدئو هایی از محصولات شما، تحویل زنده محصولات به مشتریان و معرفی کارکنان). ویدیو یک راه عالی برای جذب بازدید کنندگان به سایت شما و افزایش مخاطبان شرکت شما است.

افزایش دسترسی محتوا سایت شما

درست همانطور که می توانید با استفاده از یکپارچه سازی وبلاگ خود با شبکه های اجتماعی، میزان دسترسی خود را افزایش دهید، می توانید همین کار را با ویدئو های اختصاصی نیز انجام دهید. با به اشتراک گذاشتن ویدئو خود از طریق شبکه های اجتماعی خود و اجازه دادن به بازدیدکنندگان برای به اشتراک گذاشتن آنها، شما فرصت خوبی برای انتشار ویروسی ویدئو خود پیدا می کنید. به یاد داشته باشید که این ویدیو را به کانال YouTube خود ارسال کنید (گوگل به فیلم های YouTube علاقه زیادی دارد) بنابراین شما می توانید مکان دیگری هم برای تبلیغ داشته باشید. به این ترتیب اگر ویدئو شما واقعا جذاب باشد، افزایش بازدیدکنندگان جدید وب سایت شما را در پی خواهد داشت.

جدا شدن از رقبای خود

تولید ویدئو اختصاصی یک راه عالی برای ایجاد تمایز خود از رقیبان است. حقیقت ساده این است که بسیاری از شرکت ها چشم انداز، خلاقیت و یا جسارت ندارند تا محیط خود را به نمایش بگذارند و محصولات و خدمات خود را در وب سایت خود نمایش دهند. اما کسانی که این کار را انجام می دهند، مزیت عمده ای نسبت به سایر رقبای خود دارند. این که آیا صنعت شما بسیار عمومی یا بسیار تخصصی است، با استفاده از فیلم های سفارشی در وب سایت خود می توانید خود را از رقبای دیگر جدا کنید.

تشویق بازدیدکنندگانی که به طور منظم به وب سایت شما می آیند

پیدا کردن کسانی که یکبار از وب سایت شما بازدید کنند خیلی خوب است اما این که آن ها به طور منظم از وب سایت شما بازدید کنند مهم ترین چیز است. هر بار که فرد به وب سایت شما می آید، فرصتی است که آنها را تشویق کنید که اقدامات خاصی را انجام دهند.

 یک راه عالی برای به دست آوردن افرادی که به طور منظم از وبسایت شما دیدن نمایند این است که ویدیوهای هیجان انگیز، جذاب و مفید که پیام هدفمند شما را ارائه می دهند و برای بینندگان ارزش دارند، اضافه کنید. به طور مثال می توانید به بازدیدکنندگان وب سایت خود آموزش دهید که چگونه از محصول خود در خانه استفاده کنند؟

به اهداف خود فکر کنید

فکر کردن به اهداف وب سایت 

دلیل این که این مزیت را در آخر ذکر می کنیم این است که دربردارنده تمام مزایا قبلی بوده و نقش مهمی را ایفا می کند. زمانی که قصد طراحی وب سایت خود را دارید یا حتی بعد از آن درباره اهداف خود از انتشار ویدئو ها فکر کنید. این مورد با بازدیدکنندگان شما، تماس های دریافتی، فروش و... ارتباط نزدیکی دارد.

به نظر شما چیزی را فراموش کردیم؟ در بخش کامنت ها منتظر شنیدن نظرات شما هستم.

برگرفته از سایت intechnic