طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

شرکت نوپرداز بصورت تخصصی در زمینه طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو، طراحی سایت های اختصاصی فعالیت می نماید. مفتخریم که بهترین کیفیت و خدمات خود را ارائه دهیم.
طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

طراحی وب سایت و اپلیکیشن موبایل

شرکت نوپرداز بصورت تخصصی در زمینه طراحی وب سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، سئو، طراحی سایت های اختصاصی فعالیت می نماید. مفتخریم که بهترین کیفیت و خدمات خود را ارائه دهیم.

اصولی مهم در سئو سایت

مقدمه ای بر سئو سایت

با توجه به رقابت شدیدی که بین وب سایت های مختلف وجود دارد سئو به یکی از مهم ترین مباحثی تبدیل شده است که بیش از هر نوع موفقیت دیگری در دنیای اینترنت اهمیت دارد. اما دقیقا سئو چیست؟ چه روش هایی برای سئو سایت ها پیشنهاد می شود و استفاده از چه نوع تکنیک هایی  نادرست است؟ امروز به بررسی مقدماتی موتور های جستجو می پردازیم:

سئو چیست؟

سئو 

سئو به معنای بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو می باشد و مجموعه تکنیک هایی است که سبب بهبود رتبه سایت در موتور های جستجو می شود. تکنیک های سئو به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

تکنیک هایی که موتور های جستجو به آن ها علاقه زیادی دارند و اغلب نتایج بلند مدت خواهند داشت. این تکنیک ها کلاه سفید نامیده می شوند و استفاده از آن ها توصیه می شود.  از طرف دیگر تکنیک های سئوکلاه سیاه شامل روش هایی است که با استفاده از آن ها موتور های جستجو را فریب داده و در اکثر مواقع برای مدت کوتاهی وب سایت شما مهمان صفحات اول گوگل خواهد بود و سپس توسط گوگل جریمه خواهد شد.

وقتی ما درباره گوگل صحبت می کنیم معمولا گوگل را به عنوان یک موتور جستجو گر در نظر می گیریم. گوگل حدود 91 درصد جستجو های اینترنتی را شامل می شود که از این جهت مهم ترین موتور جستجو محسوب می شود. اما تکنیک های مورد بحث ما برای Bing و یاهو نیز قابل استفاده است.

دلیل اهمیت سئو چیست؟

در اواخر سال 2011 گروهی مطالعاتی در مورد CTR نتایج جستجو انجام دادند. آنها موقعیت یک وب سایت در SERP را با نرخ کلیک مربوطه مقایسه کردند. در تصویر زیر نتایج تحقیق آن ها را مشاهده می کنید:

رتبه بندی سایت نتایج به خوبی نشان دهنده این موضوع است که رتبه بالاتر، CTR بالاتر را به دنبال خواهد داشت. برای شرکت هایی که محصولات خود را از طریق اینترنتی و به صورت آنلاین به فروش می رسانند این موضوع می تواند حکم مرگ و زندگی باشد. 

در تصویر زیر به بررسی اینفوگرافیکی سئو سایت پرداخته ایم:



بررسی تاریخچه طراحی و بسایت

تاریخچه طراحی وب سایت

طراح وب سایت کیست؟
یک طراح وب کیست و چه نقشی را در ساخت یک سیستم تحت وب دارد.
خوب قبلا فکر می کردم این سئوالیست که همه می دانند. اما کم کم و یعد از مدت زیادی به این نتیجه رسیدم که اکثرا نقش طراح وب را نمی دانند.
برای مثال افرادی فکر می کنند طراح وب همان گرافیست است یا طراح وب یک برنامه نویس نیست!
متاسفانه حتی افراد متخصصی که در این حوزه فعالیت می کنند، دقیقا نمی دانند نقش طراح وب دقیقا چیست!
خیلی شنیدم که طراح وب را به نقاش یا گرافیست یا … تشبیه می کنند، و متاسفانه این شنیده های بنده از افراد حرفه ای و مدیران آی تی بوده است نه بقال محل و …! حالا برای اینکه دقیقا بدانید که طراحان وب کیستند نگاهی به تاریخچه طراحی سایت می اندازیم.

اولین سایت و اولین طراح وب
بگذارید برای معرفی یک طراح وب, برگردیم به سال ۱۹۹۱ زمانیکه تیم برنرزلی اولین صفحه وب دنیا را که شامل چند پاراگراف و یک لینک به ایمیل خودش به صورت mailto را ایجاد کرد.
در آن زمان وب واقعا فقط همین بود!
پس تیم برنرزلی شد اولین طراح وب تاریخ شد. اما داستان به همین جا ختم نشد بعد از این اختراع, خیلی ها از وب استقبال کردند و وب روز به روز پیشرفت کرد.

تکامل زبان HTML
بعد ها وب سایت ها به موارد بیشتری مجهز می شدند تا اینکه زبان HTML به وجود آمد. اولین و مهمترین بخش HTML هایپر لینک ها بودند که ما رو به صفحات دیگری پیوند می دادند.
دیری نگذشت که ورود تصاویر, وب را متحول کرد و طراحان وب صفحاتی را طراحی می کردند که خیلی زیبا به نطر می رسید. (البته در زمان خودشان!)
گرافیک سایت ها روز به روز قوی تر شدند. همینطور ورود تصاویر متحرک به وب آغاز شد.
حالا طراحان وب هم باید نقش یک مهندس, هم نقش یک هنرمند کامپیوتر را ایفا می کردند!
حالا طراحان وب گاهی باید نقش یک طراح انیمیشن را ایفا می کردند.
سپس اپلت های جاوا به وب اضافه شدند که به همان سرعت هم به مرور از وب کنار گذاشته شدند و کسی تحویلشون نگرفت.
البته من اینجا اصلا چیزی را گردن مایکروسافت نمی اندازم:D
نرم افزار هایی مثل فرانت پیج, Gif Animator هم که در آن زمان خیلی ساده تر بودند به کمک طراحان وب آمدند.

جاوا اسکریپت وارد می شود
HTML روز به روز کامل تر می شد. تا اینکه سر و کله یک زبان برنامه نویسی هم به وب باز شد و آن هم جاوا اسکریپت بود و اینجا بود که طراحان وب پاشونو کردند تو کفش برنامه نویس ها و شروع کردند با متغییر ها و الگورتیم های ساده جاوا اسکریپت سرو کله زدند.
جاوا اسکریپت بر خلاف اسمش هیچ شباهتی به جاوا نداشت و فقط در Cilent Server کار می کرد و همین هم نقطه قوتش شد.

بعد از این گستردگی ها در وب وقت این بود که برخی از کار ها به صورت تخصصی توسط افراد مجزا انجام شوند.
برای مثال برخی گرافیست ها که آن موقع فقط کار های چاپ می کردند به کار وب و مولتی مدیا روی آوردند یا عده ای صرفا مشغول نوشتن کدهای جاوا اسکریپت شدند.

فلش متحول می کند
نرم افزار فوق العاده به نام فلش نیز خیلی محبوب شد. فلش ابتدا همان کار GIF ها را با جزئیات بیشتری و به صورت Vector انجام می داد.
فلش با ابتکار ترکیب برنامه نویسی با انیمیشن تبدیل به یک نرم افزار فوق قدرتمند شد! و نتیجه نرم افزاری شد با قابلیت طراحی انیمیشن هایی کاملا تعاملی (Interactive) که هم در وب هم در ویندوز قابل استفاده بود. البته استفاده آن در وب لازمه مهارت بیشتری است.
زبان برنامه نویسی فلش در ابتدا LINQ بود که بعدها متوجه شدند اصلا این زبان به درد فلش نمی خورد.
مثلا LINQ قابلیتی داشت که می شد هارد دیسک اجرا کننده آن وب سایت را فرمت کرد!
مایکرو مدیا دست به کار شد و زبان برنامه نویسی به نام Action Script ایجاد کرد و تا جاییکه توانست سعی کرد آن را شبیه ساختار جاوا اسکریپت طراحی کند تا طراحان وب که اکثرا جاوا اسکریپت را بلد بودند به مشکل نخورند.
برخی افراد هم به صورت تخصصی به طراحی فلش روی آوردند.
با فلش سایت ها, خیلی هیجان انگیز به نظر می رسیدند. استفاده نادرست و زیاد از حد فلش برخی از طراحان را از فلش زده کرد.
فلش برگ برنده شرکت ماکرومدیا بود, که باعث شد این شرکت یکی از غول های نرم افزاری دنیا شود.
البته در سال ۲۰۰۶ شرکت ادوبی, شرکت ماکرومدیا را ۳٫۴ میلیارد دلار خرید و از آن به بعد محصولات ماکرومدیا با محصولات ادوبی مانند فتوشاپ بهینه تر شدند.

زبان های برنامه نویسی تحت سرور
اما یک اتفاق وب را کاملا متحول کرد و آن هم ورود زبان های برنامه نویسی تحت سرور که به طراحان وب اجازه می داد سایت هایی طراحی کنند که کاملا پویا باشند.
در اینجا بود که برخی طراحان وب پرچم های سفید را بالا بردند و راهشون را کج کردند. اما برخی اعتقاد داشتند که یک طراح وب حرفه ای باید برنامه نویسی تحت سرور را نیز بلد باشد.
معمولا زبان های برنامه نویسی تحت وب توسط طراحان وب نوشته می شد برای همین در آن موقع کدهای سروری و HTML در یک فایل نوشته می شدند.
زبان های برنامه نوبسی همچون Perl, Ruby, JSP, ASP Classic آن موقع ها متداول بودند.
همینطور بانک اطلاعاتی Access که برای ASP Classic استفاده می شد.

CSS جای HTML را تنگ می کند
HTML روز به روز کامل تر می شد و طراحان روز به روز روش استفاده از HTML را تغییر می دادند و گاهی بخشی از آن را منسوخ شده می دانستند. ظهور HTC, DHTML, XHTML ها نیز در این مسیر توسعه قرار داشتند.
اما هنوز HTML ضعف هایی زیادی داشت, اینجا بود که سر و کله CSS پیدا شد.
CSS به کمک HTML آمد, اما کم کم قوی تر شد تا جائیکه امروزه قسمت اعظم کدهای HTML منسوخ شده.
CSS کدها را بسیار سبک تر و قابل تغییر تر کردند. البته قابلیت های CSS به حدی رسید که برخی از طراحان از Table ها که اساس HTML هستند متتفر شدند و دست به طراحی ها به روش Tabeless زدند.
مهترین ویژگی که امروزه یک طراح وب حرفه ای باید به آن مسلط باشه، همین استفاده صحیح از سی اس اس است. به طوری که هم باید تا حد امکان خلاصه و بهینه برای تمام مرورگر ها باشد. البته گاهی نیز باید از سی اس اس هک کمک گرفت.

طراحی کاربر پسندانه
طراحان وبی بودند که توانسته بودند وب سایت هایی کاملا پویا, با گرافیک بالا و حتی فلش ایجاد کنند. اما گاهی با این که همه اینکار ها به خوبی انجام میشد اما سایت ها در عمل نا کار آمد بودند.
اینجا بود که طراحان وب به این نتیحه رسیدند که علاوه بر داشتن همه تخصص ها باید نیاز های کاربران شناخته شود. که همان اصل ایجاد سایت هایی کاربر پسندانه شد.
وب سایت هایی نیز ایجاد می شدند اما مدیر سایت یا اصطلاحا وب مستر را راضی نمی کردند. پس طراحان وب سعی کردند نیاز های وب مستر را نیز درک کنند.
امروزه بهترین وب مستر های دنیا, طراحان وب بزرگی نیز هستند و بالعکس!

بهینه سازی برای موتور های جستجو
گاهی نیز طراح, وب سایتی کاملا ایده آل طراحی می کرد اما سایت در نتیجه عدم حضور در موتور های جستجو, بازدید کمی داشت و در نهایت هیچ موفقیت اقتصادی بدست نمی آورد و این امر زمانی بیشتر نمود پیدا می کرد که این سایت یک فروشگاه الکترونیکی بود.
طراحان وب سایت ترفندهایی را با شناخت الگورتیم موتور های جستجو در وب سایت ها به کار بردند که باعث می شدند وب سایت ها رتبه های بهتری در موتور های جستجو مانند گوگل به دست آوردند.
کم کم این ترفندها به صورت یک علم به نام SEO در آمد که امروزه افرادی فقط در این زمینه کار می کنند.
البته وب سایت ها یا برنامه های تحت وب شامل دسته بندی های خاص شدند که طراح می بایست از آن ها اطلاعاتی داشته باشد. برای مثال برای یک فروشگاه اینترنتی علم eCommerce , برای سایت دانشگاه با مدرسه علم Elearning و…

توسعه زبان های برنامه نویسی
زبان های برنامه نویسی همانند وب پیشرفت می کردند و زبان برنامه نویسی سمت سرور PHP مختص وب طراحی شد.
امروزه طراحان وبی که برنامه نوبسی هم جزء تخصص آن ها هست معمولا از PHP استفاده می کنند. البته استفاده از PHP نیز وابسته به دانش هایی در زمینه MySQL, سرور های Apachi و یا حتی سیستم عامل لینوکس می باشد.

طراح وب یا سوپر من!؟
همانطور که گفته شد ابتدا طراحان وب فقط HTML کار می کردند, پس هنوز هم به کسی که فقط HTML را بلد باشد می توان طراح وب گفت. البته کسی هم که سایر موارد مورد نیاز ایجاد یک وب سایت را بلد باشد باز هم یک طراح وب است!
بعد ازگذشت سال ها از اختراع وب, برای ایجاد وب سایت بزرگ افراد زیادی با تخصص های منحصر به فردی در کنار یکدیگر به صورت تیمی کارمی کنند و همانطور که معمولا طراحان وب سایت ها, برنامه نویسی, گرافیک, فلش, سئو و یا جاوا اسکریپت را می توانند به سایر افراد متخصص تر واگذار کنند. برنامه نویسان نیز می توانند برخی از تخصص های خود را به تحلیل گران, طراحان بانک های اطلاعاتی و … واگذار کنند.
امروزه وب نیازمند افراد متخصص است.

برای مثال هیچ اشکالی ندارد که شما فقط متخصص آژاکس باشید به جای اینکه یک برنامه نویس همه فن حریف باشید, پس همینطور هیچ اشکالی ندارد که شما فقط یک Seo کار باشید به جای اینکه طراح وب همه فن حریف باشید.

تحصیلات آکادمیک طراحی وب
متاسفانه در ایران هیچ رشته تخصصی در این زمینه وجود ندارد و فعلا رشته نرم افزار و فناوری اطلاعات که خیلی کلی هستند در دانشگاه ها تدریس می شوند.

معتبر ترین مدرک بین الملی طراحی سایت CIW است که توسط شرکت پروسافت ارائه می شود و تقریبا شامل اکثر تخصص ها ذکر شده می باشد, البته تا حد متوسط و پراکنده.
امروز یکی از پر در آمد ترین شغل های خدماتی دنیا طراحی وب سایت می باشد, البته فقط برای حرفه ای ها

اما یک نکته حیاتی
وب دائما در حال پیشرفت است، پس متخصصان این حوزه و مخصوصا طراحان وب باید مدام بروز شوند وگرنه کلاهشان پس معرکه است!
مطمئن باشید اگر جایی بخوانم هم اکنون یک تکنولوژی به وب اضافه شد, اصلاتعجب نخواهم کرد.
در همین جا از تکنولوژی هایی مانند XSLT, SilverLight, XML,.. که نامی ازشون برده نشد عذر خواهی می کنم.

تاریخچه وب جهان گستر
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تیم برنرزلی در سال ۱۹۸۹ وقتی که اولین طرح پیشنهادی و طرح خود را به موسسهٔ سرن (پروهشگاه فیزیک هسته‌ای و انرژی‌های سطح بالا) در سویس بوردر فرانسه می‌فرستاد؛ اینترنت را اختراع کرد.

خصوصیات نسخه‌های مختلف وب

وب نسخهٔ یک: مستندات (توسط پیوندها-لینکها-) به هم مرتبط شده‌اند.
وب نسخهٔ دو: محتویات توسط کاربران ایجاد می‌شود و اطلاعات بصورت پویا تولید و رشد پیدا می‌کنند.
وب نسخه سه: ارتباط داده‌ها، ابزار، و مردم در سراسر جهان(به وقوع می‌پیوندد).


این اختراع مثل تمام اخترعات بنیادی وب بر پایه سه تکنولوژی اصلی شکل گرفته:

آدرس یاب یا شناسه آدرس واحد (معروف URL یا URI) منبع مستندات یا اطلاعات در وب برای پیدا کردن آن مستند در کل وب.
زبان نشانه گذاری متن هوشمند (HTML) برای ارائه محتویات صفحات وب و برقراری پیوندها(لینک‌ها).
پرتکل انتقال متن هوشمند (HTTP) برای انتقال اطلاعات وبی در سرتاسر اینترنت.

همان اوایل کار، خیلی زود تیم برنزلی متوجه شد که وب برای موفق بودن نیاز به عامل چهارمی و آن آزاد بودن و باز بودن (دسترسی‌ها در) وب است. این تصمیم موثر، راه را برای رسید وب به وضعیت موجود امروز باز کرد که(باعث شد اینترنت:) جهانی، باز و آزاد، سازگار با سیستم‌های عامل و سخت افزارهای متفاوت، یک مجموعه مرتبط با هم، آموزشی، تجاری، سرگرم کننده، رفاه آور برای مردم شده‌است.
محتویات

۱ وب ۱٫۰
۲ وب ۲٫۰
۳ وب ۳٫۰
۳.۱ وب مفهومی
۳.۱.۱ اهداف اصی وب مفهومی
۳.۲ فضای مجازی مجتمع یا مجتمع فضای مجازی (محاسبات ابری-رایانش ابری)
۳.۲.۱ مجتمع فضای مجازی یا فضای مجازی مجتمع چیست؟
۳.۲.۲ فضای مجازی مجتمع شخصی شما
۳.۲.۳ سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع»از چه چیزیهای تشکیل می‌شوند
۳.۲.۳.۱ مشخصات کلیدی سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع»
۴ منابع
۵ جستارهای وابسته

وب ۱٫۰

در ابتدا داستان با شبکه‌ای از مقالات و متن‌ها شروع شد.

و مطمئنا در سال ۱۹۹۸ ارائه شدن گوگل با پیشنهاد الگوریتم جدید، بواسطه سادگی و توانایی خود در جستجو در اینترنت، بهبودی و پیشرفت قابل توجهی برای وب بود. موتور جستجوی گوگل انتظارات بعدی مصرف کنندگان که به دنبال پیدا کردن اطلاعات، محصولات و سرویس‌ها و دیگر مردم بودند را بالا برد. همچنین گوگل سطح پذیرش راهبرد تجارت پیچیده تر و برنامه فروش آنلاین برای شرکت‌ها را ارتقا داد(با این بهانه) که بتوانند رتبه خود را در گوگل بیشتر کنند (تا در اولین نتایج جستجوی گوگل قرار گیرند). این کار گوگل انقلاب جدیدی در بوجود آمدن کسب و کارهای آنلاین (حاضر در همه جا و همه وقت) و مدلهای جدید تبلیغات و همچنین بازارهای جدید را باعث شد.

بدین ترتیب وبلاگ‌ها دارای شخصیتی خواص برای خود شدند که این شخصیت را مستقیما از مولف خود به ارث می‌برند (شما با مطالعه دفترچه خاطرات شخصی هر فرد می‌توانید با ابعاد متفاوت شخصیتی وی نیز تا اندازه‌ای مه امکان دارد آشنا شوید
وب ۲٫۰

این اتفاقات ما را به وب ۲٫۰ رساند. در حالی که تجارت‌ها و کسب و کارها داشتند از روش‌های قبل به روشهای جدید وب مهاجرت می‌کردند یک نسل جدیدی از کاربران و برنامه نویسان وب شروع به همکاری فعالی کردند. در سال ۲۰۰۴ تیم اوریلی وب ۲٫۰ را با عنوان انقلاب تجارت در صنعت کامپیوتر بوسیله مهاجرت به روی بستر وب" را (به جهان)‌معرفی کرد. اصل قضیه وب ۲٫۰ این است که کاربرانی مثل خود مصرف کنندگان محتویات را ایجاد می‌کنند. و به این ترتیب اطلاعات خیلی پویاتر از اطلاعات در وب ۱٫۰ می‌باشد.

جامعه ویکی‌پدیا مفهوم همکاری و خرد جمعی جوامع مردمی وب ۲٫۰ را ارتقا داد. ویکی‌پدیا وب ۲٫۰ را اینگونه تعریف می‌کند:«عنوانی که روند استفاده از وب جهانگستر (www)و تکنولوژی‌ها و طراحی‌های آن که هدفش رسیدن به افزایش خلاقیت، اشتراک گذاشتن اطلاعات و مهمتر از همه همکاری کاربران است را توصیف می‌کند.» این تعریف ویکی از دیدگاه اصلی تیم برنرزلی نسبت به تعریف وب که در آن همکاری واقعی و تعاملی و ارتباطات جهانی و اشتراک گذاری اطلاعات بود، جامعتر است. شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدال ان، پاسادو، ببو، اورکات و مای اسپیس راه تعامل مردم در وب را هموار ساختند. تجار با توجه به این شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های همکاری‌های درون وب نظرشان را به راههای ایجاد بستر استفاده واقعی و ابزاری توسط شرکتهایشان و مصرف کنندگانشان معطوف ساختند.
 

(در محدوده وب ۲٫۰) شرکت‌ها باید تصمیم بگیرند که برای کارشان وبلاگ بسازند یا نسازند!، و اینکه به هر حال می‌خواهند نظر مشتریانشان در مورد محصولاتشان را به دیگران نشان بدهند یا خیر. شرکت‌ها به سمت و سوی فعال سازی و کاربردی تر کردن نظرات مشتریانشان در کسب و کارشان هستند، تا بتوانند نیازمندیهای مشتریانشان و توقعات نحوه تعامل خرید و فروششان را بهتر برآورده سازند.

یوتیوب خیلی خوب به تعریف همکاری اجتماعات در وب ۲٫۰ کمک کرد. در آوریل ۲۰۰۸ موتور جستجوی یوتیوب ۸۰ میلیون پاسخ ارائه کرده که حدود ۴ میلیون از آنها کانالهای ایجاد شده توسط کاربران است.

به گفته شرکت بین المللی اطلاعات(IDC)، ویدئوهای تولید شده توسط کاربران و آپلود شده در روز در تمام سایتهای فیلم بیش از ۵۰۰ هزار قطعه فیلم در سال ۲۰۰۷ بوده و در چهار سال بعد از آن به حدود ۵ میلیون (ویدئو در روز)خواهد شد.

چیزهای شگفت انگیزی در اینترنت اتفاق افتاده‌است. به هر حال در موارد متعددی وب ۲٫۰ باز هم بصورت محدوده بسته‌ای (به حساب می‌آید)، که در آن معمولا پیوند دادن‌ها داخل آن (برای نگه داشتن مصرف کنندگان و مشتریان)‌ساده نیست و هنوز در خارج از سایت مربوطه یا بین چند سایت مختلف باید صورت گیرد و بعضی اوقات نیر استفاده اختصاصی از راه حلها و ضمیه‌های بعد مانع همکاری و ارتباط می‌شود.
وب ۳٫۰

اگر نخواهیم بگوییم انقلاب، تحول بعدی در وب ارتباط سخت افزار(مثل موبایل، لپ تاپ، و سایر دستگاههای سخت افزاری)‌به اینترنت بود. راه جدیدی برای یکپارچه سازی و هموار کردن راههای بدست آوردن اطلاعات و دید جدیدی که قبلا اصلا امکان پذیر نبود. و راه جدیدی برای ارتباط به اینترنت از طریق دستگهای متنوعی که قابلیت و توانایی پیداکردن و تجزیه و تحلیل و شسته رفته کردن اطلاعات را دارند.

کنسرسیوم وب جهانگستر (w۳c)تکنولوژی‌های جدیدی را برای به وقوع پیوستن وب ۳٫۰ استاندارد سازی کرد. که شامل عناوین: وب مفهومی، ویدئو روی وب، وب سیار و همراه و وب در همه جا و تمام شرایط می‌باشند.
وب مفهومی

وب مفهومی چارچوبی مشترک مبتنی بر آدرسهای اینترنتی بوجود آورد که اجازه می‌دهد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌های بزرگ و محدوده‌های اجتماعی، اطلاعات به همدیگر مرتبط شوند، به اشتراک گذاشته شوند و قابلیت استفاده مجدد پیدا کنند. با استفاده از تکنولوژی‌های کنسرسیوم جهانگستر(w۳c) در وب مفهومی افراد یا دستگاها می‌توانند با استفاده از یک نمونه از اطلاعات از یک مجموعه به مجموعه بی انتهایی از اطلاعات مرتبط به آن مطلب که در پایگاهای اطلاعاتی سرتاسر جهان دستیابی کند. این پایگاها از طریق شبکه سخت افزاری و کابل کشی به هم مرتبط نشده‌اند بلکه این اطلاعات پراکنده در مناطق مختلف جغرافیایی بوسیله پارامترهای مشترکی مانند: یک شخص خاص، یک مکان خاص، یک ایده و نظریه خاص، یک مفهوم خاص و.... به هم پیوند داه می‌شوند.
اهداف اصی وب مفهومی

وب مفهومی، شبکه‌ای از اطلاعات به هم مرتبط است. خیلی از اطلاعاتی که در طول روز آنها را از اینترنت استفاده می‌کنیم در یک جا نیستند. برای مثال شما صورتحساب بانکی خود را در اینترنت در سایت بانک مربوطه و عکسهای خود را در آلبوم اینترنتی در سایتی دیگر و قرار ملاقاتهای خود را باز در جایی دیگر می‌بینید. اما آیا می‌توانید عکس‌های خودتان را در تقویم خودتان ببینید و بفهمید کی آن عکس را گرفته‌اید و در آن وقت چه می‌کردید؟ آیا می‌توانید گزارشهای بانکی خود را در تقویم خود ببینید؟ چرا نه؟! چون شبکه‌ای ازاطلاعات به هم مرتبط شده ندارید. چون هرکدام از اطلاعات شما بوسیله برنامه‌ای خاص کنترل می‌شوند و در سایت خاصی نگهداری می‌شوند.

دیدگاه وب مفهومی این است که مبانی وب را از تکیه بر مستندات و فایلها به پایه ریزی بر اساس اطلاعات گسترش دهیم. اطلاعات یک مطلب باید بتوانند به مستندات مورد استفاده در معماری عمومی وب دسترسی داشته باشند، مثلا آدرس‌های اینترنتی باید قابلیت اتصال به مستند دیگر یا قسمت از آن را که در رابطه با همین موضوع است در حال حاضر ارتباط داشته باشند. این یعنی اینکه ایجاد یک چارچوب مشترکی که اجازه بدهد اطلاعات قابلیت اشتراک گذاری و استفاده مجدد در سرتاسر برنامه‌ها، برنامه‌های خیلی بزرگ و محدوده‌های ارتباطی و اجتماعی بصورت اتوماتیک و خودکار با کیفیت و درستی ابزارهای دستی، که شامل قابلیت ایجاد ارتباطات جدید و قابل نمایش در میان اطلاعات باشد.
فضای مجازی مجتمع یا مجتمع فضای مجازی (محاسبات ابری-رایانش ابری)

مجتمع فضای مجازی یا فضای مجازی مجتمع چیست؟
 

تصورکنید کامپیوتر و تمام دستگاههای قابل حملتان (مثل موبایل و لپ تاپ و کتاب خوان و...) در تمام اوقات با هم همسان سازی شده باشند(sync سنکرون باشند). تصورکنید هر وقت که اراده کردید به تمام اطلاعات شخصی خودتان دسترسی پیدا کنید. تصورت کنید توانایی دسته بندی و سازماندهی و جستجوی تمام اطلاعاتتان را روی اینترنت داشته باشید. تصور کنید که بتوانید تمام اطلاعات خود را از قبیل عکس، فیلم، مطلب، ایمیل، فایلها و مدارک، و... را برای دوستان، فامیل، همکاران بصورت فوری به اشتراک بگذارید. همه اینها وعدهای مجتمع فضای مجازی شخصی است.

این مطلب را درک و باور کنید یا نه، به هر حال احتمالا همین الآن در حال استفاده از یک سرویس مبتنی بر فضای مجازی مجتمع هستید. و تقریبا همه کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند. gmail و google docs دو نمونه اولیه از مجتمع فضای مجازی هستند که ما حتی فکرش را هم نمی‌کردیم که بر پایه همین نوع سرویس باشند.

بطور خلاصه، فضای مجازی مجتمع شخصی به این معنی است که: همه بخشهای اطلاعاتی که در طول زندگی و راجع به هرجنبه از زندگیتان در هروقت که نیاز داشته باشید دم دست شما و آماده برای استفاده شما هستند. اطلاعات باید سیار و همراه، قابل انتقال و در هر لحظه قابل دستیابی باشد. شاه کلید امکان پذیر شدن، قابلیت حمل و تعاملی شدن اطلاعاتتان همسان و به روز بودن اطلاعات شما در میان دستگاهها مورد استفاده شما(مانند لپ تاپ، موبایل و...)مثل اطلاعات به اشتراک گذاشته شده باشند. اطلاعات به اشتراک گذاشته شده، اطلاعاتی هستند که در هرجاکه اراده کنیم به آنها دسترسی پیدا می‌کنیم، مثل هر شبکه‌های اجتماعی مجازی، بانکها، وبلاگها، اتاقهای خبری، اجتماعات اقتصادی و غیره. نهایتا، فضای مجازی مجمتمع شخصی که شامل همه اطلاعاتتان از دفترچه تلفن و آدرسهایتان گرفته تا کلکسیون آهنگها و صداها و مدارک و گزارشهای کاری و اقتصادی و.... به فضای مجازی مجتمع عمومی و فضای مجازی مجتمع دیگران متصل خواهد شد. همه چیز به هم متصل خواهد شد. این یعنی اینکه در هر جای اینترنت که با آن سرو کله دارید، مانند کار کردن با افراد دیگر، می‌توانید به آن اطلاعات مورد نظرتان اتصال برقرار کنید. این قضیه شامل، شبکه‌های اجتماعی، بانکها، دانشگاهها، محلهای کاری، فامیل و دوستان خودتان هم می‌شود. مطمئنا، شما خواهید توانست که چه قسمتی از اطلاعات شما عمومی و چه قسمتی بصورت خصوصی بماند. دسته‌ای از فضای مجازی مجتمع شخصی، شکل جدیدی از شبکه‌های اجتماعی مجازی را شکل خواهند داد که تنظیمات حریم شخصی بیشتری از امثال فیس بوک خواهند داشت، و ویژه تر خواهند شد اگر این دسته بندی‌ها فامیل محور یا تجارت گرا باشند.(حریم شخصی مسئله بزرگ آمار جرم در فضای مجازی مجتمع افراد خواهد شد). سرانجام، ابزارها ودستگاههای شما(در فضای مجازی مجتمع)، درباره شما یاد می گیرند و می فهمند شما چه کار می‌کنید، به کجا می‌روید و قصد انجام چه کاری را دارید و قتی شما به سراغ آنها می‌روید. ممکنه این نظرات شبیه داستانهای علمی تخیلی به نظر برسد، اما مطمئنا ما را به سمتی فضای مجازی مجتمع سوق خواهد داد. هرچند هنوز کاملا وجود ندارد. ما در حال ایجاد فضای مجازی مجتمع شخصیمان هستیم.
فضای مجازی مجتمع شخصی شما

فضای مجازی مجتمع شخصی راهی برای ارتباط تجربه‌های کاربران، همگرایی(و متمرکزشدن و یکی شدن) تکنولوژها با دستگاهها و سخت افزارهایی که از سیستم عاملهای مشابهی استفاده می‌کنند، شبکه‌های به هم مرتبط (مانندشبکه‌های رادیویی)است. اما با وجود همگرایی تکنولوژی‌ها، سخت افزارها به سمت تنوع و واگرایی بیشتر میل می‌کنند. چالش بعدی این است که بفهمیم چگونه در سرتاسر این تنوع دستگاهها بصورت مستمر ارتباط برقرار کنیم. مجتمع سازی(محاسبات ابری) امروزی در میان کل تولیدات یک شرکت بخصوص بصورت خیلی خوبی سنکرون اطلاعات(همسان سازی و همزمان سازی)و مطالب صورت گرفته‌است. با پیش زمینه فضای مجازی مجتمع شخصی، مصرف کنندگان می‌توانند پخش کنند: آهنگ، تصاویر، محصولات و چیزهای خیلی زیادتری از هر مطلبی که امکان دسترسی به آن را دارند و از هر دستگاه سخت افزاری که دارند و هرجا که اتفاق می‌افتد، را داشته باشند.
سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع»از چه چیزیهای تشکیل می‌شوند
 

راه تولید کنندگان و تحلیل گران نشان می‌دهد که فضای مجازی مجتمع در تمام نقاط جهان بصورت پراکنده‌است. برخی از ابهامات در جو تجارت و برخی در هنگام مشخص شدن برخی اشکالات فنی است. وقتی (الکی)به هرچیزی برچسب فضای مجازی مجتمع بچسبانند، این اصطلاح معنی خودش را از دست می‌دهد و به عبارت دیگر لوث می‌شود.

شرکت بین المللی اطلاعات کامپیوتر(IDC) با لیست دم دستی بدرد بخوری آمده تا تعیین کند چه چیزهای را می‌شود برچسب فضای مجازی مجتمع زد و چه چیزهای را نه؟!
مشخصات کلیدی سرویس‌های «فضای مجازی مجتمع»

اطلاعات بوسیله شخص ثالث، خارج از محدوده سایت ایجاد شده باشد.
بوسیله اینترنت قابلیت دسترسی داشته باشد.
حداقل یا هیچ فرد ماهر در زمینه فنآوری اطلاعات برای پیاده سازی آن نباشد.
تامین کننده باشد: یعنی خودش تامین کننده نیازهای درخواستها باشد، تقریبا همزمان استقرار پیدا کند(همزمان در اینترنت و دستگاههای متصل به آن، لپ تاپ و پخش کننده‌ها و کامپیوتر هیا شخصی و...)، بصورت پویا و خوب دسته بندی شود
مدل قیمت گذاری داشته باشد: بصورت خوب دسته بندی شود، کاربردی باشد(مبتنی براستفاده کاربر باشد)(حداقل قابلیت انتخاب داشته باشد).
رابط کاربر خوب داشته باشد(قابلیت نمایش در مرورگر و جانشین داشته باشد. به قول معروف Userfriendly باشد).
رابط سیستم داشته باشد: توابع کتابخانه‌ای وب سرویسی داشته باشد.
قابلیت اشتراک گذاری منابع یا نسخه‌های مشترک را داشته باشد(قابلیت سفارشی کردن در حیطه سرویس‌های اشتراک گذاری).

 

فن آوری های یکپارچه سازی داده‌گاه ها (Database)، مانند زبان‌های کُدنویسی سمت سرور (Server-Side Scripting) مانند CGI, PHP, ASP.NET, ASP, JSP و ColdFusion، و استانداردهای طراحی مدرن با الگوها (CSS)، ساختار سایت های وب را باز هم تغییر داده و آنرا پیشرفته تر کرده اند.


همچنین با آمدن نگاره های جاندار و فن آوری های پویانمایی به صفحه ها، مانند فِلَش (Flash)، چهره وب بیشتر از پیش تغییر کرد و توانمندی های تازه به سازندگان رسانه و طراح های وب داده شد، و توانایی های بیشتر و کارایی ها تازه مرورگرها برای html.

طراحی وب سایت
وب سایت مجموعه ای از اطلاعات درباره موضوع و یا عنوان خاص است. طراحی یک وب سایت مشخص کننده آرایش و ساختــار صفحات وبی است که بوجود آورنده وب سایت خواهند بود. یک صفحه وب شامـــل اطلاعاتی درمورد هدف ایجــاد وب سایت میباشد. یک وب ســایت را همــانند کتابی تصور کنید کـه هر صفحه وب در حکم برگی از کتاب خواهد بود.
در زمینه طراحی وب سایت جنبه های گوناگونی باید در نظر گرفته شود که به سبب پیشرفت روز افزون اینترنت همواره براین موارد افزوده می شود.
برای وب سایت های تجاری عمومی، موارد زیر از جمله اصلی ترین آنها به شمار می روند:

طراحی سایت بر طبق عنوان و محتوای مطالب می باشد.
مطالب، جوهر کلام و اطلاعات درون سایت باید مطابق با هدف سایت بوده و طیفی از عموم را نشانه رود که به دنبال اطلاعات ارائه شده در سایت هستند.
سایت بـــاید قابل فهم بوده و برقـــراری ارتبــاط با آن حتی برای مخاطبانی کـه آشنایی چندانی بـا وب ندارند، آســـان باشد. چنانچه سایت به اندازه کافی بزرگ بوده و اطلاعات زیادی را شامــل شود، بـاید اطلاعات راهنما را به گونه ای بکار برد که به سرعت در اختیار بیننده قرار گیرند.
نمای کــار باید کلی بوده و تمام صفحه را دربر گیرد تا بتواند پایـداری و ثبات را القــا کند. سبک نگارش باید زیبا و تخصصی بوده و مناسب با سلیقه مخاطبان و محتوای سایت باشد.
در نگارش متون و اطلاعاتی که مخاطب به دنبال آنها است باید بزرگ نمایی شود تا به بیننده القا کند که این همان چیزی است که به دنبال آن بوده است.
همچنین سایت باید به سادگی در اینترنت یافت شود و درصورت امکان در بالای لیست های جستجو قرار گیرد، اگرچه همواره اینگونه نباشد لااقل در موتورهای جستجوی اصلی چنین شود.

یک وب سایت معمولا شامـل متن و تصـاویـر است. اولین صفحه یک وب سـایت صفحه خانه (Home Page) و یا صفحه ایندکس (index) نامیده می شود. بعضی از وب سایت هـــا از صفحه ای استفـــاده میکنند کـــه معمولا صفحه خوش آمد نامیده می شود. این صفحه ممکن است شــامــل مواردی چون پیغــــــــــام خوش آمـدگویی، انتخاب زبـــان، انتخاب ناحیه جغرافیایی و یـا اعلام عدم پذیرش مسولیت درمــوارد خاص باشد. هر صفحه وب درون سایت وب، یک فایل HTML است که URL مخصوص به خود را دارد.

بعد از این که هر صفحه وب ساخته شد، این صفحات با استفاده از فهرست راهنمایی که از پیوندهای مختلف تشکیل شده است به یکدیگر متصل می شوند.

هنگامی که یک وب ســایت کامل شد برای آنکه بـرای همه برروی اینترنت قابل مشاهده باشد باید منتشر و یا ارسال (Upload) شود. این کار به کمک یک میزبان FTP انجام میشود. هنگامی که سایت منتشر شد، مدیر سایت برای افزایش بازدیدکنندگان، از تکنیکهای گونــاگون استفاده می کند. این کار با ثبت کردن وب سـایت در موتورهای جستجویی نظیر Google و Yahoo، تبادل لینک با وب ســایت های دیگر، ایجاد پیوند با وب سایتهای مشابه و غیره امکان پذیر است.
نمونه طراحی استاتیک : http:\\rohanit.com

طرح وب سایت
طرح وب به قالب نمایشی و طراحی گرافیکی صفحات موجود در وب سایت می گویند که معرف محتوا و مطالب آن وب سـایت می باشد. طرح وب جلوه بصـری هدف وب سایت است و اولین بخش از یک صفحه وب است که ذهن مخاطب را با خود درگیر می کند.

طراح وب با در نظر گرفتن هدف سایت و مخاطبان آن و با استفـاده از المان های متناسب با رویکرد سـایت و به کمک ذهن خلاق و ذوق هنری خود در بکار بردن ابعاد و رنگها، طرحی خلق می کند که ضمن ایجـاد یکپارچگی در کلیه صفحات وب سایت، نمای تکرار شونده و خسته کننده را به مخاطب القا نکند. در وب سایت باید از الگوی ثابتی در صفحات استفاده کرد که کاربر به هنگام دیدن صفحات متوجه این است که همه صفحات در یک سایت مشخص هستند.
Adobe Flash
Adobe Flash (سابقا Macromedia Flash) یک برنــامه ایجاد انیمیشن و یــا برنامه کاربردی گرافیکی قوی است که برای سـاخت و اجرا کردن محتوای پویـــا، مطالب چند رسانه ای مــانند صدا و تصویــر و برنامه هــای کاربردی محاوره ای بر روی وب و از طریق مرورگر (Browser) مورد استفاده قرار می گیرد.

فلش مــانند اغلب قــالب هــا و تــوافقنــامه هــای اینترنتی نبوده و یک محصول تـــائید شده از طرف ســازمــان استانداردهـا نمی باشد. فلش بسیار محدودکننده تر از قالب HTML بوده کـه به هر حال دیدن آن احتیاج به یک Plugin اختصاصی دارد و با بیشتر امکانات کاربردی مرورگرهای وب مانند دکمه Back سازگاری ندارد مگر این که لینکی به یک صفحه HTML جدید از فــایل فلش پیوند داده شده بـــاشد که در این صورت انیمیشن صفحه قبـل بــاید از ابتدا شروع شود، تــا جائیکه محدودیتهــای موجود ممکن است بــا توجه به اهداف طراحی وب سـایت، بی ربط بنظر برسند.

براساس آمـار 98 درصد از کاربــران وب در آمریکا برنــامه اجرای فلش را بـرروی رایــانه های خود نصب کرده اند و حدود 45 تا 56 درصد از آنها آخرین نسخه این برنامه را دارند که البته نوساناتی نیز در این آمار وجود دارد.
بسیاری از طراحـان گرافیک از فلش به جهت کنترل کاملی کـه برروی هر بخش از طرح به آنها می دهد و حرکت و روحی که به هر المان اضافه میشود استفاده میکنند.

برخی از طراحــــان برنــامه هــای کاربردی به این دلیل از فلش استفــاده می کنند که به آنهــــا اجازه ســـاخت برنــامه هائی را می دهد که نیــازی به دوباره خوانی و یـــا رفتن به صفحه جدید به ازای هر فعل و انفعـــالی را ندارد. فلش توانائی استفاده از فونت هایی که برروی اغلب رایانه ها نصب نشده اند را دارد.
سایتهــای بسیاری وجود دارد که تمامــا در قالب فلش هستند. سایتهــای دیگری نیز از فلش به جای فایلهــای تصویــری jpeg و یا gif استفـاده می کنند، البته با قابلیت حجم کمتر فایلهــای برداری و سرعت بیشتر دریــافت فایلها.
همینطور از فلش می توان برای جلوگیری از تکثیر و یا جستجوی غیر مجاز استفاده کرد.

مخالفان فلش ادعــا می کنند که وب سایتهای فلش طرحی کامل نداشته و اغلب دارای رابط کاربر مغشوش و غیر استاندارد می باشند. هم اکنون موتورهای جستجو قادر به فهرست بندی فایلهـای فلش نیستند که باعث می شود مطالب ســایت به سادگی پیدا نشده و مورد جستجو قرار نگیرند، دلیل آن این است کـه بسیــاری از موتورهــای جستجوگر، وب ســایتها را بــا تکیه بر متن، فهرست بندی می کنند. البته این قابلیت وجود دارد که برای مرورگرهائی که توانائی نمایش فایلهــای فلش را ندارند، مطالب جایگزین مشخص شود که این مطالب به درک بهتر موتورهای جستجوگر از سایت می انجامد و باعث بوجود آوردن دید بهتری از سایت می شود.

زبــان اسکریپت نویسی فلش، Action Script نامیده می شود و بـــه زبــان JaveScript شباهت دارد کــه البتـه ویژگی های مفیدی را با یکدیگر ادغام نموده است. مثلا در خصوص اندازه قلم، پاسخ به رویدادهای زمـان اجرا، امکاناتی برای افراد نابینا و بسیاری ویژگیهای دیگر.
ActionScript یک زبان شی گرا بوده که امکان استفاده از CSS ،XML و طراحی برنامه های کاربردی وب بر پـایه کلاس های ساخت یافته را در فلش به ما می دهد.
وب سایت های پویاو ایستا
وب سایتهای ایستا معمولا به وب سایتهایی گفته می شود که صفحات آن یک بار ایجاد و تا مدت زمانی تغییر نمی یابند و در صورت نیاز به تغییر و بروزرسانی صفحات آن معمولا این کار پر دردسر و زمان بر است و در صورت نیاز به تغییر بایستی صفحه تغییر یافته منتشر ( Upload ) گردد .

وب سایتهای داینامیک به وب سایتهایی گفته می شود که در طراحی آن از زبانهای برنامه نویسی استفاده شده است و در صورت نیاز به تغییر در سایت ( ایجاد صفحه جدید ، ویرایش متون ، ایجاد پیوند و ... ) اینکار به سادگی و توسط نرم افزار نوشته شده مخصوص آن انجام می پذیرد .
در وب سایتهای داینامیک صفحه به پایگاه داده وصل بوده و با توجه به درخواست کاربر ( جستجو ، پیوند به صفحه و ... ) محتویات صفحات تغییر می یابند .
روش قدیمی مورد استفاده در طراحی صفحات وب (HTML)، بصورت ایستا (Static) است که بـرای تبدیل آن به مطالب پویا دو روش وجود دارد:

روش سمت سرویس دهنده (Server-side)
روش سمت سرویس گیرنده (Client-side)

در روش Server-side یک سرور وب که نرم افـــزار خاصی را اجرا میکند، یک صفحه HTML مطابق بـا درخواست کاربر و متناسب با دیگر متغیرها ایجاد می کند.

:: زبانهای اسکریبت نویسی متداول عبارتند از:

PHP-Perl-JSP-ColdFusion-ASP-ASP .NET-Ruby-Python
مانند دایرکتوری معروف ایرانی www.yaoo.ir که آینده روشنی در انتظار این سایت میباشد.هزاران ایرانی روزانه از این دایرکتوری بازدید کرده و به اهدافشان میرسند.

در روشClient-side ، کدهــا در مرورگــر کاربـر اجـرا می شوند و بنـابراین بــرای کارهــای مهم نبــاید از این روش استفاده شود زیـرا از قابلیت ها و امکانات کاربر اطلاعی نداریم . این روش بیشتر هنگــام آرایش و تزیین صفحه وب و یــا بکــار بـردن مطالب بی دوام و بلادرنگ مورد استفـاده قــرار می گیرد کـــه در بیشتــر مواقع این اعمــال بوسیله JavaScript انجام می شود.

DHTML سمت سرویس گیرنده نیز در جهت افزایش تحرک و فعل و انفعالات در صفحات وب بوجود آمده است که البتـه در کنــار امکــانــاتی کـه عرضه نموده میتواند بــــاعث بروز مشکلاتی پیرامون دسترسی به صفحــات و یــا بهینه ســـازی موتورهای جستجو گردد. اغلب نرم افزارهــای طراحی شده بــرای کمک به افــراد معلول و بیشتر موتورهای جستجو از DHTML سمت سرویس گیرنده پشتیبانی نمی کنند.

در صورتی که فهرست (Menu) یک وب سایت بوسیله JavaScript ساخته شده باشد، بطور معمول موتورهای جستجو قادر به تشخیص صفحـاتی که در فهرست، پیوند داده شده اند نیستند مگر این که تمهیداتی در جهت قراردادن راهنماهای جایگزین در دیگر جاهای صفحه در نظر گرفته شده باشد.
ASP .NET
تکنولوزی تولید و نوسعه صفحات داینامیک می باشد که به سه زبان #VB, C# , J نوشته می شود.

ASP .NET بخشی از NET Platform. شرکت مایکروسافت و جانشین تکنولوژی قدیمی تر از آن بــه نــــام ASP است. ASP .NET بر پــایــه "زبـــان مشترک زمــان اجـــرا" ساخته شده است، به این معنی که برنــامه نویســان می توانند کــدهای ASP .NET را بــا استفــاده از هر زبــان برنامه نویسی NET. مایکرو سافت بنویسند.

پایگاه داده (Database)
در علوم رایانه، پایگاه داده به عنوان یک مجموعه ساخت یــافته از داده ها یا اطلاعات ذخیره شده در یک رایانه تعریف می شود. بطوریکه میتوان آنرا برای پاسخ به درخواستها کاوش نمود.

داده های بازیــافت شده در جواب درخواستها، اطلاعاتی را به ما می دهند که به عنوان نتــایج، مورد استفاده قرار می گیرند. برنــامه کامپیوتری مورد استفــاده برای اداره کردن و جستجو نمودن یک پایگــاه داده، سیستم مدیریت پایگــاه داده (DBMS) نامیده میشود. خصوصیـات و طراحی سیستمهــای پایگــاه داده در علم اطلاعات گنجانده شده اند.
Microsoft SQL Server یکی از انواع پایگاه داده می باشد که از سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای استفاده می کند و تولید شده توسط مایکروسافت است.

HP - PHP: Hypertext Preprocessor
PHP یک زبان برنامه نویسی انعکاسی است که در ابتدا برای تولید صفحات وب پویا ساخته شده بود.
PHP بیشتر در اسکریپت نویسی سمت سرویس دهنده بکار میرود. بطور کلی PHP بر روی یک سرویس دهنده وب اجــرا می شود بطوری کــه کدهــایPHP بــه عنوان داده های ورودی گرفتــه شده و صفحــات وب بـه عنوان خروجی ایجــاد می شوند، بعلاوه از PHP میتـوان برای اسکریپت نویسی(Command-line) و نیـــز ایجــاد رابــط گرافیکی کاربـــر سمت سرویس گیرنده استفــاده کــرد. PHP می تواند بر روی اکثــر سرورهــای وب و تقریبــا هر سیستم عاملی به راحتی قرار گیرد.
همچنین گروه PHP، کد منبع کامـل خود را برای ساخت، تغییر و توسعه PHP جهت استفــاده شخصی کاربـران، در اختیار آنها قرار داده است.

تاریخچه وب و اینترنت در جهان

1958- آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا دستور اختصاص ردیفی در بودجه نیروی هوایی آمریکا جهت تاسیس ARPA (آژانس تحقیقاتی پیشرفته) را صادر نمود.

1961 - کلینراک پروفسور علوم کامپیوتر در دانشگاه UCLA، اولین مقاله را تحت عنوان "جریان اطلاعات در شبکه های بزرگ ارتباطی" نوشت.

1962- اولین مقاله در مورد مفهوم اینترنت تحت عنوان ?ارتباط کامپـیوترهای روی شبـکه? تـوسـط کلارک و لیکلایدر نوشه شد.

1964- باران اولین مقاله را تحت عنوان ?شبکه های ارتباطی توزیع شده? نوشت.

1965- آزمایش اولین شبکه ساخته شده بوسیله Larry Roberts در آزمایشگاه ایالتی MIT: دو کامپیوتر با استفاده از تکنولوژی Packet switching با یکدیگر ارتباط برقرار کردند.

1966- پروژه ARPA به سرپرستی لاری رابرتز آغاز شد.

1972- اولین برنامه های استفاده از e-mail بوسیله رای تامیلسون برای ARPA نوشته شد و علامت @ (at) به معنای ?در? انتخاب شد.

1974- اولین طراحی های پروتکل TCP توسط کرف و کان منتشر گردید.

1976- ملکه الیزابت دوم یک e-mail فرستاد.

1978- به TCP و TCP/ IP تقسیم شد.

1979- کمیته کنترل پیکره بندی اینترنت (ICCB) را تاسیس نمود.

1980- سیستم های ARPANET به دلیل وجود یک ویروس در پیام های الکترونیکی از کار افتاد.

1982- پروتکل TCP/IP، بعنوان استاندارد مورد استفاده وزارت دفاع آمریکا تعیین شد.

1983- Domain Name System) DNS ) ابداع گرید و پسوندهای net,.org,.mil,.com,.gov .edu,.int بوجود آمدند.

1985- "Symbolic.com"بعنوان اولین Domain ثبت شد.

1986- 50000 میزبان در اینترنت حضور دارند. ارتباط e-mail بین آلمان و چین برقرار شد.

1988- گفتگوی مبتنی بر اینترنت (IRC ) تعریف و تدوین گردید.

1989- در این سال 000 /100 میزبان در اینترنت قرار دارند.

1990- اولین سرویس تجاری اینترنت از طریق خطوط تلفن راه اندازی شد. شبکه ARPAnet به کار خود خاتمه داد- ?تیم برنرزلی ? سیستم جهانی web) www) را ابداع نمود. سیستم Gopher ارایه شد.

1992 - جستجو در اینترنت بوسیله آرمورپولی ابداع گردید- جامعه اینترنت در ژانویه این سال آغاز به کار کرد- تعداد میزبانها به یک میلیون افزایش یافت.

1993- مرورگر موزاییک در دانشگاه Illinois ایجاد شد که بعدها نت اسکیپ بر اساس آن طراحی شد- کرم های جدید اینترنتی شیوع بیشتری پیدا کرد.

1994- اینترنت 25 ساله شد- میکروسافت شروع به طراحی یک مرورگر Web برای ویندوز 95 نمود. فروشگاهها نیز به اینترنت متصل شدند. در این سال FTP و www به ترتیب به کاربردترین پروتکل های اینترنت بودند.

1995- شرکت Microsystems Sun، جاوا را ارایه کرد- در این سال Real Audio گسترش پیدا کرد- ثبت نام Domain از حالت رایگان خارج شد و 50 دلار هزینه ثبت سالیانه تعیین گرید- دایره مبارزه با مواد مخدر آمریکا برای اولین بار در اینترنت استراق سمع نمود.

1996- نام "TV.com" به مبلغ 000 /15 دلار به CNET فروخته شد. میکروسافت و نت اسکیپ دو رقیب اصلی در عرصه تولید مرورگر شدند- تلفن اینترنتی جهانی شد- نخست وزیر مالزی، ماهاتیر محمد به مدت 10 دقیقه از طریق اینترنت با یاسر عرفات و رئیس جمهور فیلیپین گفتگو کرد- کلیه Domain هایی که بدون پرداخت هزینه قبلا ثبت گردیده بودند، حذف شدند.

1997- نام "business.com" به مبلغ 000 /150 دلار فروخته شد. تعداد نام سایت ها در پایگاه جستجوی whois از مرز 000 /100 گذشت.

1998- 2میلیون نام در Network Soloutions ثبت گردید- وزارت اقتصاد آمریکا پیشنهاد داد DNS از مالکیت دولتی خـارج شـده و بـه بـخـش خصوصی واگذار شود.

1999- شرکت American On Line) AOL)، نت اسکیپ را خرید- مایکروسافت و نت اسکیپ تقریبا 100% بازار مرورگرها را در اختیار گرفتند- Napster بوجود آمد- بدین ترتیب و با ایجاد امکان Share کردن فایلها، جنگ کپی رایت در جهان موسیقی بالا گرفت- در این سال برخی شرکتهای سرویس دهنده اینترنت به کاربری که قرارداد اشتراک طولانی مدت امضا می کرد، کامپیوتر مجانی هدیه می کردند.

تاریخچه اینترنت در ایران

بدون شک آغاز ارتباط با شبکه اینترنت در ایران همواره نام مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات را به یاد می آورد. مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات که در سال 1369 بعنوان نماینده ایران در شبکه آموزش و پژوهش اروپا پذیرفته شده بود، در سال 1370 ارتباط ایران را بصورت e-mail و از طریق گره اتریش با شبکه اینترنت برقرار نمود.

پس از ارتباط مطمئن و دائمی تر با اینترنت در سال 1371، مرکز تحقیقات فیزیک نظری سرویس دهی به دانشگاهها را آغاز نمود.

از سال 1372 ارایه اینترنت در ایران توسط مراکز خصوصی آغاز شد، در حالیکه قبل از آن شرکت مخابرات از طریق شرکت دیتا اقدام به ارایه سرویس اینترنت کرده بود.

منبع

بررسی طراحی سایت ریسپانسیو

سایت رسپانسیو (واکنش گرا)، سایتی است که آن در تمامی اندازه های صفحه به درستی نشان داده شود. امروزه با توجه به گسترش استفاده از موبایل و تبلت برای استفاده از اینترنت بین کاربران، این نیاز حس گردید که بتوان سایت ها و برنامه ها را به گونه ای طراحی کرد که در تمامی ابزارها به درستی نشان داده شود.

طراحی سایت رسپانسیو
طراحی سایت رسپانسیو چیست؟

 از مواردی که گوگل به آن امتیاز می دهد،امکان رسپانسیو بودن سایت است. اگر به سایت هایی امتیازدهی مانند woorank یا دیگر سایت های مشابه به دقت نگاه کنید، یکی از معیار امتیاز دهی آن ها، سایت رسپانسیو است. 

طراحی سایت رسپانسیو ( واکنش گرا) چیست؟ سایت رسپانسیو چه مزایایی دارد؟ آیا از تکنیک های خاصی رای طراحی سایت واکنش گرا( رسپانسیو) استفاده می‌شود؟

سایت رسپانسیو (واکنش گرا)، سایتی است که آن در تمامی اندازه های صفحه به درستی نشان داده شود. امروزه با توجه به گسترش استفاده از موبایل و تبلت برای استفاده از اینترنت بین کاربران، این نیاز حس گردید که بتوان سایت‌ها و برنامه‌ها را به گونه ای طراحی کرد که در تمامی ابزارها به درستی نشان داده شود و چیدمان المان های آن به طور خودکار و بسته به اندازه صفحه تغییر کند تا شاهد اسکرول افقی دیگر نباشیم که کاربر مجبور به بزرگنمایی و کشیدن اسکرول افقی برای مشاهده کل صفحه گردد. در این جا بود که بحث طراحی سایت رسپانسیو مطرح گردید.

تفاوت سایت رسپانسیو با سایت عادی در چیست؟

اکثر سایت هایی که در قدیم ایجاد شده اند، فقط برای اندازه دسکتاپ مناسب هستند و به هیچ وجه نمی توان استفاده بهینه در دیگر اندازه‌ها از آن کرد. اگر شما یک سایت عادی و غیر رسپانسیو را در دسکتاپ از عرض کوچک نمایید، مشاهده خواهید کرد که یک اسکرول افقی ظاهر می‌شود که کاربر مجبور می‌شود برای خواندن تمام مطالب صفحه آن را به طرف راست یا چپ بکشد.

اما در طراحی سایت واکنش گرا، زمانی که شما عرض صفحه را تغییر می‌دهید، مکان تمام المان‌ها به صورت خودکار تغییر پیدا کرده و دیگر کاربر نیازی ندارد برای خواندن کل مطالب صفحه، اسکرول افقی را به سمت چپ یا راست پیمایش نماید. حتی این امکان برای شما وجود دارد که المانی را در اندازه های کوچکتر حذف یا اضافه نمایید.

تاثیر طراحی سایت رسپانسیو بر نتایج گوگل چیست؟

یکی از مواردی که گوگل به آن امتیاز می‌دهد، امکان رسپانسیو بودن سایت است. اگر به سایت هایی امتیازدهی مانند woorank یا دیگر سایت های مشابه به دقت نگاه کنید، یکی از معیار امتیاز دهی آن ها، سایت رسپانسیو و اینکه المان‌ها به خوبی در اندازه کوچکتر نشان داده شوند.

علاوه براینکه سایت رسپانسیو در گوگل تاثیر دارد، می‌تواند یک تجربه کاربری مناسبی را ایجاد کند که هر بیننده ای را به سمت خود جلب نماید.

چیدمان المان‌ها در سایت رسپانسیو باید چگونه باشد؟

اگر می‌خواهید که یک سایت واکنش گرای موفق ایجاد کنید، باید به ترتیب چیدمان المان‌ها کاملا دقت کنید.  المان‌ها نباید در دستگاه هایی با اندازه کوچک، به همان شکلی باشند که در دسکتاپ بوده اند. دیگر المانی که باید به آن دقت کرد، اندازه فونت نوشتار‌ها می‌باشد که در دستگاه های تبلت و موبایل فونت‌ها کاملا خوانا باشند که این هم خود یکی از معیارهای امتیاز دهی گوگل می‌باشد.

طراحی سایت رسپانسیو به چه صورت انجام می‌شود؟

در طراحی سایت رسپانسیو(واکنش گرا) می توان از فریم ورک های مخصوص آن استفاده کرد که مشهورترین فریم ورک برای طراحی سایت واکنش گرا، فریم ورک بوت استرپ می‌باشد. همچنین می‌توان آن را به صورت دستی ایجاد کرد و تمامی کد های آن را به صورت دستی وارد کرد.

آیا از نظر تکنیکی تفاوتی بین سایت رسپانسیو و عادی وجود دارد؟

بله از نظر تکنیک و کد زدن تفاوت زیادی وجود دارد البته کاربر عادی متوجه این تفاوت نخواهد شد و فقط به دنبال دریافت نتیجه دلخواه خود می‌باشد. اما برای طراح و برنامه نویس باید از دستورات مختلفی برای سایت رسپانسیو استفاده کند.

آیا به قالب های آماده رسپانسیو می‌توان اعتماد کرد؟

خیر، متاسفانه این قالب‌ها در طرح گوشی و تبلت خود دارای ایراداتی نیز می‌باشند که چون کاربر به طراح اصلی آن دسترسی ندارد، قادر به رفع ایراد های نیست. برای همین توصیه می‌شود که آن را به شرکت معتبر طراحی سایت بسپارید تا یک طراح اختصاصی متناسب با کسب و کار شما را ایجاد نمایند.

تفاوت قیمت سایت رسپانسیو با عادی چگونه است؟

اکثر شرکت‌ها برای اینکه بتوانند یک سایت واکنش گرا را با قیمت مناسب تری به مشتریان خود ارائه دهند، از قالب های آماده رسپانسیو استفاده می‌کنند که به هیچ وجه این روش را ما توصیه نمی کنیم. بهتر است که از طرح های اختصاصی استفاده کنیم. چون باید برای هر اندازه تغییراتی را در نظر گرفت، هزینه آن به مراتب بالاتر از طراحی سایت عادی می‌باشد.

منبع: نیوزوایر آنلاین

طراحی سایت با django

وب سایت های طراحی شده با django
همانطور که می دانید جانگو django یکی از فریم ورک های بسیار پرکاربرد در طراحی سایت می باشد فرم ورک django تحت پایتون نوشته شده است به این دلیل می توان این فریم ورک را یک فریم ورک همه کاره بسیار آسان و کارآمد نامید!

اگر شما برنامه نویس پایتون باشید و یا با این زبان آشنایی متوسطی داشته باشید به عقیده من یکی از بهترین انتخاب هایی که بتوانید به برنامه نویسی وب سایت بپردازید django framework است در این مسئله شک نکنید!

در این لیست سعی می کنیم بهترین وب سایت هایی که با فریم ورک جانگو django برنامه نویسی شده است را لیست بکنیم!

۱-وب سایت ارتباطی دیسکوث disqus

وب سایت دیسکوث که متاسفانه در ایران فیلتر می باشد یکی از پرکاربردترین وب سایت های ارتباط جمعی می باشد همانگونه که ذکر شد این وب سایت با فریم ورک جانگو django برنامه نویسی شده است.

طراحی سایت با جانگو

۲- وب سایت پینترست pinterest

همانطور که می دانید وب سایت پینترست یکی از معروفترین و محبوبترین وب سایت های به اشتراک گذاری عکس است

طراحی وب سایت با جانگو

۳-وب سایت اینستاگرام instagram

برای نمایش قدرت یک فریم ورک فکر نمی کنم نمونه طراحی شده بهتر از اینستاگرام را بتوان نام برد البته همانطور که می دانید اینستاگرام دارای بخش های مختلفی است ولی قبل از خرید اینستاگرام توسط فیسبوک به نقل از وب سایت مرجع این وب سایت به صورت کامل توسط django برنامه نویسی شده بود البته با قرار گرفتن پینترست و اینستاگرام در این لیست می توان فهمید که کار django در پردازش تصویر و طراحی انواع ارتباطات بسیار کارآمد است.

اینستاگرام با چه زبانی طراحی و برنامه نویسی شده است

۴-وب سایت ماهالو mahalo

این وب سایت هم مانند چند نمونه دیگر متاسفانه در ایران فیلتر شده است البته کار جانگو در جذب فیلتر هم بسیار خودب است

رشد فروشگاه اینترنتی علی بابا

شرکت علی بابا با عبور از ازرش روز بازار 472 میلیارد دلاری و رشد 100 درصدی قیمت سهام ، عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان را از آن خود کرد و از آمازون پیشی گرفت.


به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شینهوا، سهام شرکت علی بابا با پیشی گرفتن از فروشگاه اینترنتی آمازون آمریکا عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان را از آن خود کرد.

در معاملات امروز بازارهای جهانی، هر سهام علی بابا با ۱.۲ درصد افزایش به ۱۸۴.۳۲ دلار رسید و مجموع سرمایه بازار این فروشگاه اینترنتی چینی به ۴۷۲ میلیارد و صد میلیون دلار رسید درحالی که سهام آمازون با ۰.۸۷درصد کاهش به ۹۸۲.۳۵ دلار رسید و مجموع ارزش سرمایه این شرکت آمریکایی ۴۷۱ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

تحلیلگران بازار معتقدند به دلیل عملکرد چشمگیر علی بابا در سال 2017، این فروشگاه اینترنتی چینی بعداز ۲ سال موافق به باز پس گیری عنوان بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی جهان از آمازون شد.

سهام علی بابا در بورس نیویورک آمریکا یکی از بالاترین افزایش شاخص ها را به خود اختصاص داده و از ابتدای سال 2017 به بعد بیش از ۱۰۰ درصد سهام علی بابا افزایش داشته در حالی که سهام آمازون تقریبا با ۳۰ درصد رشد روبرو شده است.

سهام علی بابا در دو ماه اخیر، بعداز اعلام درآمد سه ماهه این شرکت که بیش از حد انتظار بوده، ۱۲ درصد افزایش را تجربه کرده و سود خالص سال مالی این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با ۹۶ درصد رشد به بیش از ۲ میلیارد و صد میلیون دلار رسید.تعداد خریداران کالا از پلت فورم علی بابا به ۴۶۶ میلیون نفر افزایش پیدا کرده که در حدود یک سوم جمعیت چین است.

منبع: سایت بورس پرس